KudoZ home » English to Swedish » Computers (general)

storage array

Swedish translation: lagringssystem


18:23 Dec 15, 2001
English to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering - Computers (general) / Computers
English term or phrase: storage array
The new SE 9900 intelligent storage array is the most powerful enterprise storage system in the industry today, and will probably remain so for years to come.
Michael Broström
Swedish translation:lagringssystem
Explanation:
Efter en Googlekoll tycker jag att "lagringssystem" med 493 svenska träffar verkar vara det ord som används mest.

De andra förslagen är ju också sådana som skulle fungera, men om det inte finns någon officiell standardterm att tillgå så föredrar jag i alla fall min version, eftersom den är lättförståelig. Ett annat alternativ jag hittade var "hårddisksystem", men det gav bara 43 träffar på Google.
Selected response from:

EKM
Sweden
Grading comment
Det här var mitt första alternativ också, men jag sökte efter en "vedertagen term" något som alltså inte verkar finnas (jag har också letat febrilt).

Till slut använde jag just "lagringssystem", men med Storage Array med som referens för de datanördar som inte har koll på vad de svenska termerna betyder (ett klassiskt exempel på när man måste översätta för läsarna och inte för uppdragsgivaren).
1 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4lagringsmatrisHans-Bertil Karlsson
4förvaringssystemLena Matzdotter
4Storage array
Britt-Marie Seex
4Minnesarray
Erika Lundgren
3lagringssystemEKM


  

Answers


5 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
förvaringssystem


Explanation:
Låter som om det skulle passa

Lena Matzdotter
Works in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 50

22 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
Minnesarray


Explanation:
Eftersom det handlar om datorer bör "storage" översättas till minne. Array översätts oftast inte, men kanske skulle kunna översättas till system dvs. minnessystem.

Erika Lundgren
Specializes in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 8

28 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
Storage array


Explanation:
Hårddisksystem eller minnessystem, beroende på produkten. Det handlar i alla fall om datalagring i ett datorsystem.

Britt-Marie Seex
Kenya
Native speaker of: Swedish

1 hr   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
lagringsmatris


Explanation:
array = matris
storage = lagring

Bör vara något system med ett flertal datorer i nätverk, där var och en sköter en del av uppgiften.

Hans-Bertil Karlsson
Sweden
Specializes in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 166

16 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
lagringssystem


Explanation:
Efter en Googlekoll tycker jag att "lagringssystem" med 493 svenska träffar verkar vara det ord som används mest.

De andra förslagen är ju också sådana som skulle fungera, men om det inte finns någon officiell standardterm att tillgå så föredrar jag i alla fall min version, eftersom den är lättförståelig. Ett annat alternativ jag hittade var "hårddisksystem", men det gav bara 43 träffar på Google.

EKM
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 111
Grading comment
Det här var mitt första alternativ också, men jag sökte efter en "vedertagen term" något som alltså inte verkar finnas (jag har också letat febrilt).

Till slut använde jag just "lagringssystem", men med Storage Array med som referens för de datanördar som inte har koll på vad de svenska termerna betyder (ett klassiskt exempel på när man måste översätta för läsarna och inte för uppdragsgivaren).