KudoZ home » English to Swedish » Computers (general)

stock drive

Swedish translation: primär hårddisk


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:stock drive
Swedish translation:primär hårddisk
Entered by: tauvon

13:41 Mar 5, 2002
English to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering - Computers (general) / Computer
English term or phrase: stock drive
Hårddisk för dator. Vad avses? Lagerhårddisk? Vid inspelning behövs två hårddiskar - en "stock drive" (medföljer ofta datorn och är den där program och OS ska ligga) och en "audio drive" (där du ska spara audiodata/ljuddata)
tauvon
Sweden
primär hårddisk
Explanation:
lagringshårddisk kan ju knappast användas, eftersom ju filerna tydligen ska lagras på disk # 2.

Men primär och sekundär används ju i andra sammanhang om hårddiskar (partitioner etc)
Selected response from:

Hans-Bertil Karlsson
Sweden
Grading comment
Låter rimligt.
3 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +2hårddiskMagnus
4 +1primär hårddiskHans-Bertil Karlsson
2lagerpartition
Linda Joelsson


  

Answers


7 mins   confidence: Answerer confidence 2/5Answerer confidence 2/5
lagerpartition


Explanation:
Inte säker, men man har ju ofta 2 partitioner på hårddisken, en c-enhet och en d-enhet som kan användas som "backup" till c-enheten. Kanske är det den man avser i det här fallet...


    Egna funderingar
Linda Joelsson
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 4

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Hans-Bertil Karlsson: det skulle kunna vara så men det tycks ju vara 2 separata diskar (fast man vet aldrig om tillv. lurar folk att tro att det är så??)
6 hrs

9 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
primär hårddisk


Explanation:
lagringshårddisk kan ju knappast användas, eftersom ju filerna tydligen ska lagras på disk # 2.

Men primär och sekundär används ju i andra sammanhang om hårddiskar (partitioner etc)

Hans-Bertil Karlsson
Sweden
Specializes in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 166
Grading comment
Låter rimligt.

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Glenn Viklund: är väl inte komplicerat ?
5 hrs

1 hr   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +2
hårddisk


Explanation:
Jag tror inte man ska krångla till det, det är ju uppenbarligen den vanliga hårddisken i datorn som avses - det är ju snarare den extra lagringsenheten för ljuddata som man skulle kunna ge något namn om man vill. Stock drive är sannolikt bara extra amerikanskt snömos i vanlig ordning, möjligen som någon slags obegriplig vits med boskapsdrivning.

Magnus
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Peter Johansson
21 mins

agree  xxxwikarle
2 hrs

neutral  Hans-Bertil Karlsson: stock drive=boskapsdrivning ?? Ungefär som Winchester drive då ?? Pang pang !!
5 hrs