KudoZ home » English to Swedish » Computers (general)

U.I. RC files

Swedish translation: användargränssnitt


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:U.I.
Swedish translation:användargränssnitt
Entered by: Monica Berntsson

22:18 Mar 11, 2002
English to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering - Computers (general) / Computer
English term or phrase: U.I. RC files
Det handlar om applikationer. Vad betyder dessa förkortningar?
Monica Berntsson
Sweden
användargränssnitt
Explanation:
U.I står för User Interface, alltså "användargränssnitt" = benämning på det som användaren ser framför si på dataskärmen.
RC skulle kunna vara filtypen, dvs tillägg eller suffix till filnamnet.
Det är dock svårt att veta vad texten syftar på - jag skulle behöva mer context.

--------------------------------------------------
Note added at 2002-03-11 22:34:23 (GMT)
--------------------------------------------------

RC verkar vara en filtyp eller filformat; kolla följande länkar:
www.gtk.org/tutorial/sec-gtksrcfileformat.html
www.nihongo.org/snowhare/utilities/usenet-web/help-usenet-w...
http://faq.web2010.com/autoresponders.html


--------------------------------------------------
Note added at 2002-03-11 22:36:39 (GMT)
--------------------------------------------------

RC betyder \"resource file\":
Compiling the resource file

Ok, now it is time to complile the resource file. First save the file in the same directory as your project. This file needs to have a .rc extension. I suggest you call it
APW.RC. Do NOT give it the same name as your dll. If you do Delphi will overwrite it.

And I\'m afraid folks, now it is time for some DOS. The program used to compile the resource is BRC.EXE and should be in your Delphi\\Bin directory. Open a
DOS box, and CD to the directory containing the APW.RC file. You will then need to execute this command:

c:\\delphi\\bin\\brc -r apw.rc -foapw16.res...

http://www.mods.com.au/makeucd/simple/compile.htm
Selected response from:

CCW
Grading comment
Tack så mycket!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4användargränssnitt
CCW
1kör kommandotMerete Leonhardt-Lupa


  

Answers


9 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
användargränssnitt


Explanation:
U.I står för User Interface, alltså "användargränssnitt" = benämning på det som användaren ser framför si på dataskärmen.
RC skulle kunna vara filtypen, dvs tillägg eller suffix till filnamnet.
Det är dock svårt att veta vad texten syftar på - jag skulle behöva mer context.

--------------------------------------------------
Note added at 2002-03-11 22:34:23 (GMT)
--------------------------------------------------

RC verkar vara en filtyp eller filformat; kolla följande länkar:
www.gtk.org/tutorial/sec-gtksrcfileformat.html
www.nihongo.org/snowhare/utilities/usenet-web/help-usenet-w...
http://faq.web2010.com/autoresponders.html


--------------------------------------------------
Note added at 2002-03-11 22:36:39 (GMT)
--------------------------------------------------

RC betyder \"resource file\":
Compiling the resource file

Ok, now it is time to complile the resource file. First save the file in the same directory as your project. This file needs to have a .rc extension. I suggest you call it
APW.RC. Do NOT give it the same name as your dll. If you do Delphi will overwrite it.

And I\'m afraid folks, now it is time for some DOS. The program used to compile the resource is BRC.EXE and should be in your Delphi\\Bin directory. Open a
DOS box, and CD to the directory containing the APW.RC file. You will then need to execute this command:

c:\\delphi\\bin\\brc -r apw.rc -foapw16.res...

http://www.mods.com.au/makeucd/simple/compile.htm


    egen erfarenhet
    Libers IT och Datalexikon
CCW
Specializes in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in SpanishSpanish
PRO pts in category: 4
Grading comment
Tack så mycket!

27 mins   confidence: Answerer confidence 1/5Answerer confidence 1/5
kör kommandot


Explanation:
En rc file (run command file) är en skriptfil som innehåller startinstruktioner för en applikation (så att man inte behöver ge instruktionerna manuellt varje gång man startar programmet.) U.I. var knepigare. Kanske står det för Unix Instructions, eftersom termen används med Unix operativa system. Hoppas detta är hjälp på vägen.

Merete Leonhardt-Lupa
Works in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish