KudoZ home » English to Swedish » Computers (general)

reverse engineer

Swedish translation: baklängesutveckla


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:reverse engineer
Swedish translation:baklängesutveckla
Entered by: Monica Berntsson

18:37 Mar 27, 2002
English to Swedish translations [PRO]
Computers (general) / Computers
English term or phrase: reverse engineer
Det står i ett licensavtal för en FaxTalk. "You may not reverse engineer, decompile or dissemble the software produ´ct."
Monica Berntsson
Sweden
baklängesutveckla
Explanation:
Reverse engineering står för när man genom att studera hur en apparat fungerar, vad som händer vid ett visst kommando etc. försöker kopiera apparaten och slippa behöva betala royalties etc för patent eller copyright.

Det var så här som exempelvis Compaq på 80-talet gjorde de första IMB PC-kopiorna. IBM hade ju patent på BIOS (den krets som är själva hjärtat i en PC och får den att bli en dator, inte bara en dum terminal). Man härmade funktionen i IBM:s krets, alltså vad händer på utgången när man skickar en viss signal på ingången. På så sätt lyckades man kringå IBM:s patent.

Idag kan i stort sett varenda asiat denna teknik, därav alla kopior...
Selected response from:

Hans-Bertil Karlsson
Sweden
Grading comment
Tack för hjälpen!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4bakåtutveckla
Yngve Roennike
4dekonstrueraBirgitta Ostrom
4baklängesutvecklaHans-Bertil Karlsson
4 -1---Vauwe


  

Answers


43 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): -1
---


Explanation:
Sorry, I don't speak Swedish, but "reverse engineer" means to develop the software back to a less sophisticated status

Vauwe
Specializes in field
Native speaker of: Native in GermanGerman

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
disagree  Hans-Bertil Karlsson: No it does not have with how sofisticated it is. See my answer below
4 mins

46 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
baklängesutveckla


Explanation:
Reverse engineering står för när man genom att studera hur en apparat fungerar, vad som händer vid ett visst kommando etc. försöker kopiera apparaten och slippa behöva betala royalties etc för patent eller copyright.

Det var så här som exempelvis Compaq på 80-talet gjorde de första IMB PC-kopiorna. IBM hade ju patent på BIOS (den krets som är själva hjärtat i en PC och får den att bli en dator, inte bara en dum terminal). Man härmade funktionen i IBM:s krets, alltså vad händer på utgången när man skickar en viss signal på ingången. På så sätt lyckades man kringå IBM:s patent.

Idag kan i stort sett varenda asiat denna teknik, därav alla kopior...

Hans-Bertil Karlsson
Sweden
Specializes in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 166
Grading comment
Tack för hjälpen!

54 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
dekonstruera


Explanation:
Har använts i licensavtal (sök på webben efter dekonstruera tillsammans med dekompilera (decompile), finns t ex i Apples licensavtal). Bakåtkompilera förekommer också, men mer sällan.


    Reference: http://download.info.apple.com/Apple_Support_Area/Apple_Soft...
Birgitta Ostrom
Specializes in field
Native speaker of: Swedish

54 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
bakåtutveckla


Explanation:
står det i min referens, Norstedts, jag menar att det ofta översätts lite hafsigt på annat sätt, med användandet av ordet konstruktion, t ex bakläns konstruktion, rekonstruktion, etc.

Yngve Roennike
Native speaker of: Native in EnglishEnglish