KudoZ home » English to Swedish » Computers (general)

key operation

Swedish translation: tangentbordshantering

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:key operation
Swedish translation:tangentbordshantering
Entered by: Fredrik Pettersson

16:41 Dec 6, 2016
English to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering - Computers (general)
English term or phrase: key operation
Jag översätter handboken för en streckkodsskrivare, och då står det så här i avsnittet med vad som finns på cd-rom-skivan i förpackningen:

• Bar code print application (Bartender ultra lite)
• Windows Driver
• Owner’s Manual
• Specifications (Programming, Key operation, etc.)
• Product information (Catalogue)

Vad syftar man på med Key operation här? Nyckelfunktioner?
Fredrik Pettersson
Hong Kong
tangentbordshantering
Explanation:
Tangentbordshantering är ett ord som används av många, t.ex. på två datakurser på KTH för att lära om LINUX och UNIX i kontexten rekommenderade förkunskaper.

Ingen säger 'tangenthantering' som kunde vara en direkt översättning av "key operation".

Enligy Dictionary.com definieras key "one of a set of marked parts, designated areas, or levers pressed in operating a typewriter, computer terminal, calculator, etc"

Men så är det: Den lilla tangenten hanteras på engelska och på svenska är det hela bordet. Jag tycker "key operation" och "tangentbordshantering" motsvarar varandra väl.
Selected response from:

Catrine Knuters
Sweden
Grading comment
Tack Catrine!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4nyckelfunktion
viking modena
4tangentbordshantering
Catrine Knuters
3Knapparnas användning
Leif Ohman


  

Answers


14 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
nyckelfunktion


Explanation:
rätt så litterärt, men fungerar, annars huvudfunktion, huvuddrift


    Reference: http://www.canon.se/about_us/press_centre/press_releases/bus...
viking modena
Italy
Works in field
Native speaker of: Native in ItalianItalian, Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 33

1 day 8 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
Knapparnas användning


Explanation:
Eller "HUVUDKNAPPARNAS FUNKTIONER", som också används i exemplet från Sharp

Example sentence(s):
  • Om du vill ha information om knapparnas användning
  • Key Operation Specification... describes key operations... using the B-SA4T keys

    Reference: http://www.sharp.se/cps/rde/xbcr/documents/documents/om/34_p...
    Reference: http://business.toshiba.com/downloads/KB/f1Ulds/10129/B-SA4T...
Leif Ohman
United States
Specializes in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 20

5 days   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
tangentbordshantering


Explanation:
Tangentbordshantering är ett ord som används av många, t.ex. på två datakurser på KTH för att lära om LINUX och UNIX i kontexten rekommenderade förkunskaper.

Ingen säger 'tangenthantering' som kunde vara en direkt översättning av "key operation".

Enligy Dictionary.com definieras key "one of a set of marked parts, designated areas, or levers pressed in operating a typewriter, computer terminal, calculator, etc"

Men så är det: Den lilla tangenten hanteras på engelska och på svenska är det hela bordet. Jag tycker "key operation" och "tangentbordshantering" motsvarar varandra väl.


Example sentence(s):
  • "God grundläggande datorvana avseende tangentbordshantering mushantering, filhantering, användning av Internet e t c".

    Reference: http://www.kth.se/student/kurser/kurs/IS137V
    Reference: http://www.dictionary.com/browse/key?s=t
Catrine Knuters
Sweden
Specializes in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 4
Grading comment
Tack Catrine!