KudoZ home » English to Swedish » Computers: Hardware

SCSI stub

Swedish translation: T-förgrening på SCSI-kabel

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:SCSI stub
Swedish translation:T-förgrening på SCSI-kabel
Entered by: Martin Feuk

06:06 Nov 28, 2006
English to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering - Computers: Hardware
English term or phrase: SCSI stub
Detta är en term ur en handbok för hårddiskar. Hela meningen lyder: SCSI Stub and Cable Length. Det är ordet stub i detta sammanhang som jag inte hittar ett bra svenskt ord för.
Martin Feuk
T-förgrening på SCSI-kabel
Explanation:
Det handlar alltså om en lång SCSI-kabel med en eller flera korta förgreningar/avledningar.
Enligt den ursprungliga SCSI-definitionen får dessa förgreningar vara max 10 cm.

Myrwad är ju inne på rätt spår mot slutet, men jag skulle nog inte översätta dem till "SCSI-stubbar" på svenska ;-)

Se även en bra förklaring i en tysk PDF nedan.
Selected response from:

Jan Sundström
Sweden
Grading comment
Tack för hjälpen!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +2T-förgrening på SCSI-kabel
Jan Sundström
4 +1SCSI-stubb
myrwad


  

Answers


5 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
scsi stub
SCSI-stubb


Explanation:
Beskrivs av Computer Sweden:
"stubb - (stub) - kort program eller del av program som representerar ett större program eller en procedur. Detta kan finnas på en annan dator i samma nät eller på samma dator. Stubben anropar det andra programmet på begäran. Vitsen är att stubben kan fungera som förmedlare mellan två program. Program A tror att det pratar med program B, men pratar i själva verket med stubben. Detta är särskilt praktiskt när programmen A och B inte finns på samma dator (se fjärrproceduranrop)."

Stubb bör kunna användas som översättning.

--------------------------------------------------
Note added at 3 hrs (2006-11-28 09:12:31 GMT)
--------------------------------------------------

Jag vet inte om jag samtycker till att SCSI stub behöver avse hårdvara. Length kan ju gälla enbart kabeln och SCSI stub anger att sådan programvara finns på kortet?
Om det gäller hårdvara, måste det ju vara kontakten de avser, men jag har aldrig träffat på någon kontakt man kallar för "stub".

--------------------------------------------------
Note added at 3 hrs (2006-11-28 09:23:57 GMT)
--------------------------------------------------

Ursäkta, läste ditt tilläg slarvigt. I dokumentet
";www.it.kth.se/courses/2B1450/lab2_2005_manual.pdf" beskrivs "stubs", vilket jag tolkar som kontakter på en buss i form av en flatkabel. SCSI stub and Cable Length torde då betyda kabelns + kontaktens längd.


    Reference: http://cstjanster.idg.se/sprakwebben/ord.asp?ord=stub&sok=S%...
myrwad
Sweden
Specializes in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 48
Notes to answerer
Asker: Här handlar det om en hårdvara, length refererar även till SCSI stub. I ett annat sammanhang nämns att maximal SCSI stub length är cirka 40 mm.


Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  xxxfinntranslat: rigtig!
2 hrs
  -> Kiitos!

4 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +2
scsi stub
T-förgrening på SCSI-kabel


Explanation:
Det handlar alltså om en lång SCSI-kabel med en eller flera korta förgreningar/avledningar.
Enligt den ursprungliga SCSI-definitionen får dessa förgreningar vara max 10 cm.

Myrwad är ju inne på rätt spår mot slutet, men jag skulle nog inte översätta dem till "SCSI-stubbar" på svenska ;-)

Se även en bra förklaring i en tysk PDF nedan.

Example sentence(s):
  • SCSI-2 allows up to 10 cm cable "stub" length from the device to the main bus cable. Sometimes this length is exceeded, causing higher capacitive loading. Sometimes this even works, for the maximal allowed stub length for any device-to-device connection..

    Reference: http://www.textfiles.com/computers/scsidefs.txt
    Reference: http://www.icp-vortex.com/german/download/manual/u160rsrz/ma...
Jan Sundström
Sweden
Specializes in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 20
Grading comment
Tack för hjälpen!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Reino Havbrandt: http://www.paralan.com/troubleshooters.html
1 hr

agree  Eva-Marie Adams
3 hrs