KudoZ home » English to Swedish » Construction / Civil Engineering

masonry band

Swedish translation: (murverks-)armeringsband


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:masonry band
Swedish translation:(murverks-)armeringsband
Entered by: Mattias Grafström

10:11 Dec 22, 2010
English to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering - Construction / Civil Engineering
English term or phrase: masonry band
Masonry bands are always installed in the joint immediately below the topmost block layer.
Används vid murning av Lecablock. Någon som har en susning?
Mattias Grafström
Sweden
(murverks-)armeringsband
Explanation:
I Leca-väggar lägger man i cirka var tredje liggfog in "armeringsband" som består av två parallella stålstänger på 10 cm avstånd från varandra och hopkopplade med tvärgående pinnar. (Däremot använder man inte "armerade skift" av den typ som förekommer i tegelmurverk.)
Selected response from:

asptech
Grading comment
Tack för hjälpen och god jul!!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4(murverks-)armeringsbandasptech
2armerat murskift
Anna Smith


  

Answers


2 hrs   confidence: Answerer confidence 2/5Answerer confidence 2/5
armerat murskift


Explanation:
I de flesta ref jag hittade, så används masonry band bara i betydelsen murskift, men i din text verkar det ju handla om någon slags armering eller annan förstärkning. Kanske det skulle kunna vara geonät, men jag hittar ingen referens till att masonry band skulle vara geonät.

"Armerat murskift" är kanske lagom tvetydigt?

Example sentence(s):
  • "Armera slutligen med Bi-stål mellan näst översta och översta skiftet."

    Reference: http://www.nystromscement.se/pdf/Ditt_hus_och_Din_tradgard.p...
Anna Smith
Switzerland
Works in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 4

3 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
(murverks-)armeringsband


Explanation:
I Leca-väggar lägger man i cirka var tredje liggfog in "armeringsband" som består av två parallella stålstänger på 10 cm avstånd från varandra och hopkopplade med tvärgående pinnar. (Däremot använder man inte "armerade skift" av den typ som förekommer i tegelmurverk.)

asptech
Specializes in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 292
Grading comment
Tack för hjälpen och god jul!!