KudoZ home » English to Swedish » Education / Pedagogy

residential training

Swedish translation: internatkurs


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:residential training
Swedish translation:internatkurs
Entered by: Anna Herbst

08:53 Nov 25, 2013
English to Swedish translations [PRO]
Social Sciences - Education / Pedagogy
English term or phrase: residential training
Förekommer i årsrapport från Europeiska polisakademin:

"In 2012, CEPOL organised 112 activities, including residential and online training."

Såvitt jag förstår är det kurser där deltagarna bor på kursanläggningen, men vad heter det på svenska?
Marja Netzell
internatkurs
Explanation:
"Residential Training means that you will be staying in a residence (venue) during the course". http://www.inferotraining.com/services/residential-training_...
På svenska kallas detta internatkurs.
Selected response from:

Anna Herbst
Australia
Grading comment
Tack!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +3internatkurs
Anna Herbst
4kurs med helpension
Sven Petersson
4 -1på-plats-utbildning
Mats Wiman
3 -1kurs med inackordering
lagerstrom


  

Answers


35 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): -1
kurs med inackordering


Explanation:
Inackordering är kanske inte så vanligt ord, men CSN kan till exempel ge incackorderingsbidrag. Kanske enklare att skriva att de hade kurser både på kursanläggningar och på internet.

lagerstrom
Sweden
Native speaker of: Swedish

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
disagree  Mats Wiman: Har nog inte med boende att göra
15 mins

neutral  Anna Herbst: Du är på rätt väg - det har helt klart med boende att göra, men "internat" passar bättre än "inackordering" i detta sammanhang.
15 hrs

50 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): -1
på-plats-utbildning


Explanation:
i många fall skulle man säkert använda 'brottsplats-utbildning' men annars skulle andra ord användas som t.ex. 'olyckplatsutbildning', 'brandorsaks-utbildning'


    Reference: http://en.wikipedia.org/wiki/Scenes_of_Crime_Officer
Mats Wiman
Sweden
Works in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 7

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
disagree  Anna Herbst: "På-platsutbildning" motsvaras av "on-site training" på engelska och har ingenting att göra med "residential training". Din förklaring gäller i sin tur något annat än både "på-plats-utbildning" och "residential training".
15 hrs

5 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
kurs med helpension


Explanation:
:o)


    Reference: http://www.inferotraining.com/services/residential-training_...
Sven Petersson
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in EnglishEnglish
PRO pts in category: 36

16 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +3
internatkurs


Explanation:
"Residential Training means that you will be staying in a residence (venue) during the course". http://www.inferotraining.com/services/residential-training_...
På svenska kallas detta internatkurs.

Example sentence(s):
  • Om kursen är en internatkurs bor du och äter på kursgården / Hotellet.
  • Med internatkurs avses kurs där övernattning sker i kursregi.

    Reference: http://www.transport.se/sv/search/?q=studier-medlem&o=f%C3%B...
    https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=internatkurs&source=web&cd=54&ved=0CDUQFjADODI&url=http%3A%2F%2Fwww5.goteborg.se%2Fprod%2Fioff%2Fdal
Anna Herbst
Australia
Specializes in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in EnglishEnglish
PRO pts in category: 32
Grading comment
Tack!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Anni Kallay
14 hrs
  -> Tack Anni!

agree  anihed
20 hrs
  -> Tack anihed!

agree  Mario Marcolin
2 days1 hr
  -> Tack Mario!