KudoZ home » English to Swedish » Electronics / Elect Eng

Audio Player Level Bar

Swedish translation: grafisk equalizer

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:Audio Player Level Bar
Swedish translation:grafisk equalizer
Entered by: Rosica Dimitrova

11:00 Oct 25, 2005
English to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering - Electronics / Elect Eng
English term or phrase: Audio Player Level Bar
Use the +/- button to choose from five different level bar types: Spectrum, Stream, Flash, Neon or Windmill.
Rosica Dimitrova
Bulgaria
grafisk equalizer
Explanation:
Jag tror att man valt en felaktig benämning på engelska här, med tanke på den övriga kontexten - Mårtens översättning är utmärkt om den engelska beteckningen hade varit korrekt, men min gissning är att de olika alternativen egentligen är grafiska representationer av ljudnivån, det som ibland kallas för grafisk equalizer - volymnivån hos olika frekvensområden representeras grafiskt av mer eller mindre färgglada staplar som hoppar upp och ned, eller av andra grafiska fenomen som liknar det beteckningarna beskriver.

Jag är inte alls säker dock.
Selected response from:

EKM
Sweden
Grading comment
thanks, looking forward to seeing you online, by the way:P
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4ljudnivåstapel
Lars Jelking
3 +1grafisk representation av ljudet
Jan Sundström
4 -1skjutknapp
Mårten Sandberg
2 -1grafisk equalizer
EKM


Discussion entries: 2





  

Answers


31 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): -1
level bar
skjutknapp


Explanation:
Tror jag menas. Dvs knapp/reglage som kan skjutas fram och tillbaka, inget annat. Typ volym etc på div ljudkonsoler, mixerbord mm

--------------------------------------------------
Note added at 34 mins (2005-10-25 11:34:25 GMT)
--------------------------------------------------

Skjutknapp:
http://www.trabatsakuten.nu/YaBBHelp/


    Reference: http://www.exhausto.se/www/01_pdf_archive/03_installationins...
    Reference: http://images.google.com/images?hl=sv&rls=GGLG,GGLG:2005-37,...
Mårten Sandberg
Specializes in field
Native speaker of: Swedish
PRO pts in category: 154

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  EKM: ...fast det verkar märkligt med tanke på namnen på de olika kategorierna - de passar bättre på alternativ för grafisk representation av ljud i stil med de olika psykedeliska grafikalternativen i Windows Media Player.
7 mins

disagree  Jan Sundström: Håller med Mårten D här, "bar" i det här fallet är nog någon form av stapel som visas grafiskt.
1 hr

44 mins   confidence: Answerer confidence 2/5Answerer confidence 2/5 peer agreement (net): -1
audio player level bar
grafisk equalizer


Explanation:
Jag tror att man valt en felaktig benämning på engelska här, med tanke på den övriga kontexten - Mårtens översättning är utmärkt om den engelska beteckningen hade varit korrekt, men min gissning är att de olika alternativen egentligen är grafiska representationer av ljudnivån, det som ibland kallas för grafisk equalizer - volymnivån hos olika frekvensområden representeras grafiskt av mer eller mindre färgglada staplar som hoppar upp och ned, eller av andra grafiska fenomen som liknar det beteckningarna beskriver.

Jag är inte alls säker dock.

EKM
Sweden
Works in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 24
Grading comment
thanks, looking forward to seeing you online, by the way:P

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
disagree  Andreas Andersson: Det där är en vanlig förväxling. En grafisk equalizer är alltså en apparat/funktion som kan justera frekvensgången, och visar hur justeringen ser ut grafiskt, med rattar, reglar o s v. (Det är alltså inte visning av signalnivån som avses med "grafisk".)
1 hr
  -> Som sagt, jag var inte säker på beteckningen, det var därför jag försökte förklara så utförligt som möjligt vad jag menade.

1 hr   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +1
audio player level bar
grafisk representation av ljudet


Explanation:
Mårten D har antagligen rätt, men det går inte tvärsäkert att säga att det är just en equalizer utifrån den källtext vi fått.
Funktionen equalizer innebär ju att användaren måste kunna ställa in frekvensområdena separat, vilket det inte står något om.
Är det bara en visningsfunktion får man använda en mer generell beskrivning, hypotetiskt skule det ju kunna vara ljudet i olika kanaler (olika input, instrument, Peak/RMS etc) som visas, i stället för ljudet uppdelat i frekvenser.


    Reference: http://www.rme-audio.com/english/digicheck/damsoft.htm
Jan Sundström
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 16

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Andreas Andersson: Jo, det här kan jag hålla med om. Kanske med "ljudnivån" snarare än bara "ljudet" (i och med att det är "audio level"), men det beror lite på målgruppen.
9 mins

2 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
audio player level bar
ljudnivåstapel


Explanation:
Sedan lysdioderna tog över från visarinstrumenten.

Lars Jelking
Israel
Specializes in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 214