KudoZ home » English to Swedish » Electronics / Elect Eng

never-fail

Swedish translation: felsäker


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:never-fail
Swedish translation:felsäker
Entered by: Reino Havbrandt

16:41 Dec 22, 2005
English to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering - Electronics / Elect Eng / PLC-system
English term or phrase: never-fail
The dual-redundant PLC system for never-fail control.

Det dubbelredundanta PLC-systemet för never-failkontroll.##
Reino Havbrandt
Sweden
felsäker
Explanation:
Är inte helt säker :) men har för mig att felsäker ibland används på svenska för t.ex. ett verktyg eller en maskin som har konstruerats eller modifierats så att den inte kan producera en felaktig komponent. Vet ej om det var det som det handlade om i detta fallet.
Selected response from:

Anders Olsson
Grading comment
Tack! Det är nog felsäker di menar. Felsäker styrning flyter bra in i texten i alla fall.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3som kontrollerar att någonting aldrig går felKjelle
3100% tillförlitlighet
Lars Jelking
3felsäkerAnders Olsson
3bristfri
Lars Palmer


  

Answers


1 hr   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
bristfri


Explanation:
Driftsäker might be sligthly more usual. Idiotsäker would be a more coloquial alternative.

--------------------------------------------------
Note added at 1 hr 5 mins (2005-12-22 17:46:59 GMT)
--------------------------------------------------

Driftsäker is therefore my strongest suggestion

Lars Palmer
Brazil
Native speaker of: Native in SwedishSwedish

5 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
felsäker


Explanation:
Är inte helt säker :) men har för mig att felsäker ibland används på svenska för t.ex. ett verktyg eller en maskin som har konstruerats eller modifierats så att den inte kan producera en felaktig komponent. Vet ej om det var det som det handlade om i detta fallet.

Anders Olsson
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 4
Grading comment
Tack! Det är nog felsäker di menar. Felsäker styrning flyter bra in i texten i alla fall.

15 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
100% tillförlitlighet


Explanation:
Det idiotsäkra uttrycket.

Lars Jelking
Israel
Specializes in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 214

19 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
som kontrollerar att någonting aldrig går fel


Explanation:
Om man helt "kallt" beskriver logiken som torde vara att systemet övervakar en process (och den senare får inte gå fel).
God Jul Aaiihopa, föresten!

Kjelle
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 20