KudoZ home » English to Swedish » Electronics / Elect Eng

homing

Swedish translation: referenskörning


08:48 Dec 25, 2005
English to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering - Electronics / Elect Eng / PLC-system
English term or phrase: homing
Various positioning modes (homing, multistep and speed positioning)

Olika positioneringslägen (homing##, flersteg och hastighetspositionering
Reino Havbrandt
Sweden
Swedish translation:referenskörning
Explanation:
Körning av den positionerade enheten till referensgivaren. Ofta sker inläsningen av referensläget på en nollpuls från en pulsgivare medan referensgivaren ger signal.
Selected response from:

myrwad
Sweden
Grading comment
Tack! Det blev referenskörning och en fråga till kunden
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5referenskörningmyrwad
4Uppsökning av startposition / (autom.) startställning
Mårten Sandberg


Discussion entries: 2





  

Answers


9 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
Uppsökning av startposition / (autom.) startställning


Explanation:
Vet inte om du ville ha förklaring på själva betydelsen eller om du menade vad man brukar kalla det på svenska. Hur som helst,
det första alt används i ref., annars kan man ju tänka sig det andra (mitt eget ordval).


    Reference: http://www.bevi.com/download/produktkatalog/elmotorer/servo....
Mårten Sandberg
Specializes in field
Native speaker of: Swedish
PRO pts in category: 154

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Lars Jelking: Man brukar tala om 'hemmaläge', alltså en punkt där servot står i stand by. Brukar vara där servot har kortaste (=snabbaste söktid) avstånd till respektive ändlägen. Igen tveksamt om det skall översättas.
3 hrs

3 days2 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5
referenskörning


Explanation:
Körning av den positionerade enheten till referensgivaren. Ofta sker inläsningen av referensläget på en nollpuls från en pulsgivare medan referensgivaren ger signal.

myrwad
Sweden
Specializes in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 802
Grading comment
Tack! Det blev referenskörning och en fråga till kunden