KudoZ home » English to Swedish » Electronics / Elect Eng

line shaft

Swedish translation: mellanaxel


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:line shaft
Swedish translation:mellanaxel
Entered by: Mårten Sandberg

08:10 Dec 27, 2005
English to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering - Electronics / Elect Eng / Komponenter
English term or phrase: line shaft
Electronic Line Shaft Application Software

Elektroniskt linjeaxelfunktionstillämpningsprogram###
Reino Havbrandt
Sweden
mellanaxel
Explanation:
Används av detta svenska företag.

Sedan skulle jag välja antingen -kontroll, -övervakning, -reglering eller kanske -återkoppling, snarare än "uppföljning" (positions- och varvtals-), eftersom det låter för mycket som "utvärdering".
Om du frågar mig.
Selected response from:

Mårten Sandberg
Grading comment
Tack för alla goda förslag. Jag föll för mellanaxel.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4huvudaxel
Lars Jelking
3kardanaxel
Sven Petersson
3 -1mellanaxel
Mårten Sandberg


Discussion entries: 2





  

Answers


3 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
huvudaxel


Explanation:
Brukar användas på den axel som drivs av t.ex. en timermotor och som sedan styr delserona. Numera ersatt av en "skenbar" elektronisk axel.

Lars Jelking
Israel
Specializes in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 214

5 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): -1
mellanaxel


Explanation:
Används av detta svenska företag.

Sedan skulle jag välja antingen -kontroll, -övervakning, -reglering eller kanske -återkoppling, snarare än "uppföljning" (positions- och varvtals-), eftersom det låter för mycket som "utvärdering".
Om du frågar mig.


    Reference: http://www.rw-america.com/locations/couplings-Sweden.php
Mårten Sandberg
Specializes in field
Native speaker of: Swedish
PRO pts in category: 154
Grading comment
Tack för alla goda förslag. Jag föll för mellanaxel.

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
disagree  Lars Jelking: Din referens visar uteslutande mekanik. Frågan är om benämningen på den elektroniska motsvarigheten till den mekaniska axeln.
1 hr
  -> Din kommentar är konstig; i samtliga svar krävs ju att man sätter "elektronisk" före svaret, och det är underförstått av frågans formulering.

3 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
kardanaxel


Explanation:
Jag tror man med "line shaft" avser den axel som löpte längs gamla tryckeri- och pappersmaskiner och synkroniserade maskinernas olika delar. Den kallades "kardanaxel" på svenska.

--------------------------------------------------
Note added at 6 hrs 54 mins (2005-12-27 15:04:26 GMT)
--------------------------------------------------

Efter mycket funderande:
Det är inte en "axel", men en "skenbar axel".
Dess funktion är att synkronisera.
Så vad tyx om: "Program för elektronisk skenbar synkroniseringsaxel"

Sven Petersson
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in EnglishEnglish
PRO pts in category: 532