KudoZ home » English to Swedish » Electronics / Elect Eng

3.5 mm plug

Swedish translation: 3,5 mm telepropp


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:3.5 mm plug
Swedish translation:3,5 mm telepropp
Entered by: tauvon

07:48 Jun 28, 2004
English to Swedish translations [Non-PRO]
Electronics / Elect Eng
English term or phrase: 3.5 mm plug
Till ett par hörlurar som ska anslutas till ett keyboard.
Hur skriver man det korrekt: 3,5 mm kontakt?
tauvon
Sweden
3,5mm (han-)kontakt
Explanation:
3,5mm teleplugg används också

--------------------------------------------------
Note added at 7 mins (2004-06-28 07:56:11 GMT)
--------------------------------------------------

Så här beskriver ELFA donet i fråga:
Telepropp diameter 3,5 mm, 2-,3- eller 4-polig. Lödanslutning. Hylsa av plast. Max kabeldiam: 4 mm.

TELEPROPP är alltså mitt nya förslag



--------------------------------------------------
Note added at 21 mins (2004-06-28 08:09:43 GMT)
--------------------------------------------------

Teleplugg / Telepropp är det vanligaste bland ljudnördarna för hankontakten, medan honan oftast kallas för JACK.

--------------------------------------------------
Note added at 27 mins (2004-06-28 08:15:13 GMT)
--------------------------------------------------

Teleplugg / -propp ger vardera cirka 475 googlisar från diverse företag i branschen och alla handlar om ljudkablage.

Stickkontakt ger ett par tusen googlar, men de flesta handlar om starkströmsdon. I vissa fall handlar det också om mångpoliga datakontakter

Selected response from:

Hans-Bertil Karlsson
Sweden
Grading comment
Tack för hjälpen båda två.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
53,5 mm stiftpropp
Manualmakaren
53,5mm (han-)kontaktHans-Bertil Karlsson
5stickkontakt 3,5 mm
Mats Wiman


  

Answers


1 min   confidence: Answerer confidence 5/5
stickkontakt 3,5 mm


Explanation:
eller
3,5 mm stickkontakt

Mats Wiman
Sweden
Works in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 39

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Hans-Bertil Karlsson: nja?? Stickkontakt tycker jag passar bäst för starkströmsakontakter. Det här lilla donet bör knappast användas över 50V
1 min
  -> Dear Hans, strömstyrka eller spänning har ej med saken att göra. Både hon- och hankontakt kallas 'kontakt' på svenska. Om bild finns kan man släppa 'stick' annars är de bara klargörande.

2 mins   confidence: Answerer confidence 5/5
3,5mm (han-)kontakt


Explanation:
3,5mm teleplugg används också

--------------------------------------------------
Note added at 7 mins (2004-06-28 07:56:11 GMT)
--------------------------------------------------

Så här beskriver ELFA donet i fråga:
Telepropp diameter 3,5 mm, 2-,3- eller 4-polig. Lödanslutning. Hylsa av plast. Max kabeldiam: 4 mm.

TELEPROPP är alltså mitt nya förslag



--------------------------------------------------
Note added at 21 mins (2004-06-28 08:09:43 GMT)
--------------------------------------------------

Teleplugg / Telepropp är det vanligaste bland ljudnördarna för hankontakten, medan honan oftast kallas för JACK.

--------------------------------------------------
Note added at 27 mins (2004-06-28 08:15:13 GMT)
--------------------------------------------------

Teleplugg / -propp ger vardera cirka 475 googlisar från diverse företag i branschen och alla handlar om ljudkablage.

Stickkontakt ger ett par tusen googlar, men de flesta handlar om starkströmsdon. I vissa fall handlar det också om mångpoliga datakontakter



Hans-Bertil Karlsson
Sweden
Specializes in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 174
Grading comment
Tack för hjälpen båda två.

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Mats Wiman: Inte fel men om texten är för 'amatörer' är ditt förslag för 'proffsigt'. För övrigt: 'Propp'!? Inget skall väl tätas här! Kontakt skall åstadkommas. Fy ELFA! (påminner om Telias berömda 'förlängningsSNÖRE'!)
9 mins
  -> Jag tycker nog att ELFA är det företag i Sverige som lägger ner mest möda på att göra snygga översättningar och hålla ett bra språk, och dessutom håller de sig till vad normala användare kallar sakerna för i verkligheten, Telias språk är däremot bedrövlig

2 days1 hr   confidence: Answerer confidence 5/5
3,5 mm stiftpropp


Explanation:
stiftpropp är den korrekta termen.
Den lösa delen som sitter på sladden kallas "propp", den fasta delen som sitter på väggen eller panelen heter "tag", pinnarna heter "stift" och hålen heter "hylsor". Kombinationerna blir "stiftpropp" (t.ex. vanlig stickkontakt), "hylstag" (t.ex. vanligt vägguttag), "hylspropp" (anslutningsdon med sladd, men med hål) och "stifttag" (fast anslutningsdon med stift).

Manualmakaren
Sweden
Specializes in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 31