KudoZ home » English to Swedish » Engineering: Industrial

Calmore hinges

Swedish translation: gångjärn för fastsvetsning


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:Calmore hinges
Swedish translation:gångjärn för fastsvetsning
Entered by: Mårten Sandberg

01:44 Dec 2, 2004
English to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering - Engineering: Industrial
English term or phrase: Calmore hinges
"USE 80 mm LONG. WELD ON CALMORE HINGES"

(Från ritning över svängram på skärsystem för ost)
Lisa Dahlander
Mexico
gångjärn för fastsvetsning
Explanation:
Det stämmer att Calmore är ett egennamn. Deras verksamhet består av gångjärn för fastsvetsning och -bultning. Så kanske "calmore" inte tillför något utan bara förtydligar att det är gångjärn för svetsning som avses.(Om det inte framgår av sammanhanget) Möjligtvis är detta ftg ett begrepp inom den anglosaxiska sfären, men för en svensk är det ganska intetsägande.
Selected response from:

Mårten Sandberg
Grading comment
Tack för hjälpen, Mårten!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3 +1gångjärn för fastsvetsning
Mårten Sandberg
3 +1Calmore-gångjärn
Lena Samuelsson


  

Answers


5 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +1
calmore hinges
Calmore-gångjärn


Explanation:
Kan det vara så att Calmore är ett egennamn?

Se nedanstående länk:
"Calmore Engineering Ltd
A small family-run business specialising in stainless steel and mild steel hinges, such as Solid Profile, Weld – On Barrel (Bullet) Hinges, Bolt – On Hinges And Rolled Butt Hinges. The website lists the various products with details and a downloadable PDF of each product."




    Reference: http://www.seemoregraphics.co.uk/pages/portindustry.html
Lena Samuelsson
Sweden
Works in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 61

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Johanna Rebillon: Låter troligt!
1 hr
  -> Tack, Johanna!

12 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +1
calmore hinges
gångjärn för fastsvetsning


Explanation:
Det stämmer att Calmore är ett egennamn. Deras verksamhet består av gångjärn för fastsvetsning och -bultning. Så kanske "calmore" inte tillför något utan bara förtydligar att det är gångjärn för svetsning som avses.(Om det inte framgår av sammanhanget) Möjligtvis är detta ftg ett begrepp inom den anglosaxiska sfären, men för en svensk är det ganska intetsägande.

Mårten Sandberg
Specializes in field
Native speaker of: Swedish
PRO pts in category: 48
Grading comment
Tack för hjälpen, Mårten!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Andreas Andersson: Jag tänkte hålla med Lena först, men jag måste säga att du har helt rätt. (Eller kanske "lite mer rätt" är bättre.)
7 hrs
  -> tack AA