KudoZ home » English to Swedish » Engineering (general)

override function

Swedish translation: manuell funktion möjlig


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:override function
Swedish translation:manuell funktion möjlig
Entered by: Lars Jelking

21:42 Dec 14, 2005
English to Swedish translations [PRO]
Engineering (general)
English term or phrase: override function
Example text: Halogen floodlight with automatic movement detector (with override function).

Thanks:)
Rosica Dimitrova
Bulgaria
manuell funktion möjlig
Explanation:
o:)

--------------------------------------------------
Note added at 12 mins (2005-12-14 21:54:46 GMT)
--------------------------------------------------

Kanske bättre: 'manuell styrning möjlig'.
Selected response from:

Lars Jelking
Israel
Grading comment
tack, det funkar med manuell:)
3 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +1manuell funktion möjlig
Lars Jelking
4förbikopplingBo Soderholm
4förbigångsfunktionReino Havbrandt


  

Answers


11 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
manuell funktion möjlig


Explanation:
o:)

--------------------------------------------------
Note added at 12 mins (2005-12-14 21:54:46 GMT)
--------------------------------------------------

Kanske bättre: 'manuell styrning möjlig'.

Lars Jelking
Israel
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 70
Grading comment
tack, det funkar med manuell:)

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Reino Havbrandt: Detta är ju inte en översättning, men visst kan man försöka förbigå override, det gör jag också ibland.
6 hrs
  -> Kanske inte direkt översatt, men jag tycker det passar som motvikt till 'automatic'.

agree  Ingrid Abramson: Enkelt och bra
14 hrs

6 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
förbigångsfunktion


Explanation:
eller override-funktion brukar jag använda, beroende på kundens önskemål.
Datatermgruppen; (fast den gillar jag inte)
term: åsidosätta
synonym: tillfälligt ersätta
definition: undertrycka ett förinställt värde utan att värdet ändras permanent


    Reference: http://download.tdc.dk/pub/internordia_se/manualer/Anv%E4nda...
    Reference: http://www.licaudio.se/sve/pb/pbxl150m.pdf
Reino Havbrandt
Sweden
Specializes in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in FinnishFinnish
PRO pts in category: 226

9 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
förbikoppling


Explanation:
brukar jag själv använda, beroende på sammanhang

Bo Soderholm
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 4