KudoZ home » English to Swedish » Engineering (general)

recoil starter

Swedish translation: automatisk snörstart


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:recoil starter
Swedish translation:automatisk snörstart
Entered by: Jonas Persson

21:57 Dec 16, 2005
English to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering - Engineering (general)
English term or phrase: recoil starter
Det rör sig om en röjsåg/buskröjare som sägs ha "recoil starter". Vad menas? Det kan väl knappast handla om baktändning?
Jonas Persson
automatisk snörstart
Explanation:
Startsnöret sitter fast i skivan och dras tillbaks in i maskinen av en fjäder. Samma mekanism sitter på på de flesta små motordrivna verktygen och också på utombordsmotorer. Vi litet äldre minns säkert de gamla Pentorna som inte hade den. Man lindade snöret om skivan efter varje ryckning och mumlade en tyst bön att eländet skulle gå igång.
Husqvarna kallar sin nya mekanism "SmartStart".

--------------------------------------------------
Note added at 38 mins (2005-12-16 22:36:05 GMT)
--------------------------------------------------

"Startmekanism med återgående snöre", men det är en aning tungt.
Selected response from:

Lars Jelking
Israel
Grading comment
Tack! Tänkte nästan att det var ett startsnöre det handlade om.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5automatisk snörstart
Lars Jelking
4startapparatReino Havbrandt
4startsnöreTomas Onsjö


  

Answers


29 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
startsnöre


Explanation:
:-)

Tomas Onsjö
Sweden
Works in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 16

35 mins   confidence: Answerer confidence 5/5
automatisk snörstart


Explanation:
Startsnöret sitter fast i skivan och dras tillbaks in i maskinen av en fjäder. Samma mekanism sitter på på de flesta små motordrivna verktygen och också på utombordsmotorer. Vi litet äldre minns säkert de gamla Pentorna som inte hade den. Man lindade snöret om skivan efter varje ryckning och mumlade en tyst bön att eländet skulle gå igång.
Husqvarna kallar sin nya mekanism "SmartStart".

--------------------------------------------------
Note added at 38 mins (2005-12-16 22:36:05 GMT)
--------------------------------------------------

"Startmekanism med återgående snöre", men det är en aning tungt.

Lars Jelking
Israel
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 70
Grading comment
Tack! Tänkte nästan att det var ett startsnöre det handlade om.

7 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
startapparat


Explanation:
Frågan är behandlad tidigare på KudoZ. Att jag ändå svarar, beror på att jag nog stöder det avvisade svaret startapparat i stället för vinnaren snörstart.


    Reference: http://www.proz.com/kudoz/796882?float=1
    Reference: http://weborder.husqvarna.com/order_static/doc/HOSE/HOSE2005...
Reino Havbrandt
Sweden
Specializes in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in FinnishFinnish
PRO pts in category: 226