KudoZ home » English to Swedish » Engineering (general)

backtrack

Swedish translation: bakåtspårning

12:25 Nov 22, 2006
English to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering - Engineering (general) / GPS-mjukvara
English term or phrase: backtrack
Samma förutsättningar ... 'returspår'? 'återfärd'?
Fredrik Vrang
Sweden
Swedish translation:bakåtspårning
Explanation:
aha, gps. Då handlar det ju om att gå tillbaka i samma spår som man har loggat från A till B, och nu ska man tillbaka från B till A. Svårt att hitta något vedertaget, mycket inom gps är ju på engelska, men jag skulle föreslå bakåtspårning.
Selected response from:

woodstar
Sweden
Grading comment
Det här blir bra. Och som verb använder jag 'spåra tillbaka'.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4följa tillbaka
Lars Jelking
3returfärdlinje
Reino Havbrandt
3bakåtspårning
woodstar
3bakåt, spåra, ligga efter
Linda Pettersson


  

Answers


15 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
bakåt, spåra, ligga efter


Explanation:
Jag behöver ett sammanhang. Om du tex tar: We backtracked his legal papers, så har de ju spårat bakåt genom pappren. Backtracked kan ju samtidigt betyda att man ligger efter. Om man har mycket att göra. Det är svårt utan ett sammanhang.

--------------------------------------------------
Note added at 17 mins (2006-11-22 12:43:36 GMT)
--------------------------------------------------

GPS såg jag nu. Då antar jag att de är ute efter att du kan följa dina egna spår tillbaka. To backtrack your route. Att följa samma väg tillbaka, Att återvända samma väg (du kom).. Tja, jag har varit vaken i över ett dygn, så det kanske var dumt att tro att jag hade nåt vettigt att komma med ;)

Linda Pettersson
Sweden
Meets criteria
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
Notes to answerer
Asker: Ledsen! Jag syftade på min förra fråga, dvs: det är ett substantiv. Räknade lite kallt med att få hjälp av någon som är lite "hemma" på GPS ;)


3 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
bakåtspårning


Explanation:
aha, gps. Då handlar det ju om att gå tillbaka i samma spår som man har loggat från A till B, och nu ska man tillbaka från B till A. Svårt att hitta något vedertaget, mycket inom gps är ju på engelska, men jag skulle föreslå bakåtspårning.

woodstar
Sweden
Meets criteria
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 4
Grading comment
Det här blir bra. Och som verb använder jag 'spåra tillbaka'.

4 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
följa tillbaka


Explanation:
Det där med bakåtspårning är nog mera använt i sammanhang med hundsport/jakt med hund.

Lars Jelking
Israel
Meets criteria
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 70

7 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
returfärdlinje


Explanation:
är en ny term, som jag kom på nyss
ett seriöst försök, inget hyss

Reino Havbrandt
Sweden
Meets criteria
Specializes in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in FinnishFinnish
PRO pts in category: 226