KudoZ home » English to Swedish » Engineering (general)

fire radiance

Swedish translation: stråltäthet


13:20 Nov 18, 2008
English to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering - Engineering (general) / Brandteknik
English term or phrase: fire radiance
Sammanhang:
"Our single, double and telescopic doors achieved 93 minutes of fire resistance and 101 minute of fire radiance."
Emma Jansson
Sweden
Swedish translation:stråltäthet
Explanation:
eftersom radiance betyder stråltäthet, så gissar jag att det är egenskapen W Strålning i ref 1 som avses. I så fall kanske fire resistance motsvarar K Brandskydd (tändskyddande beklädnad). Är inte säker på om termerna kan "översättas" på detta sätt.
Selected response from:

Reino Havbrandt
Sweden
Grading comment
I mitt sammanhang tror jag att det här svaret funkar bäst. Tackar! :-)
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5värmestrålning
Anna Herbst
1stråltäthetReino Havbrandt


  

Answers


13 mins   confidence: Answerer confidence 1/5Answerer confidence 1/5
stråltäthet


Explanation:
eftersom radiance betyder stråltäthet, så gissar jag att det är egenskapen W Strålning i ref 1 som avses. I så fall kanske fire resistance motsvarar K Brandskydd (tändskyddande beklädnad). Är inte säker på om termerna kan "översättas" på detta sätt.


    Reference: http://www3.sp.se/sv/index/services/fire_classes/Sidor/defau...
Reino Havbrandt
Sweden
Specializes in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in FinnishFinnish
PRO pts in category: 226
Grading comment
I mitt sammanhang tror jag att det här svaret funkar bäst. Tackar! :-)

9 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5
värmestrålning


Explanation:
Vid en brand uppstår värmestrålning.

Example sentence(s):
  • "Vid en mer utbredd brand tillkommer ytterligare skaderisker genom värmestrålning från branden" ur Kustbevakningens Räddningstjänst, Kapitel 18.

    Reference: http://www.kustbevakningen.se/Documents/Milj%C3%B6r%C3%A4ddn...
    Reference: http://emmaboda.sggs.com/Emmaboda/images/FCK/Brandglas_tabel...
Anna Herbst
Australia
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in EnglishEnglish
PRO pts in category: 22