veterinary drug

Swedish translation: veterinärläkemedel

English to Swedish translations [PRO]
Marketing - Engineering (general)
English term or phrase: veterinary drug
Is this a vererinary drug?

Borde väl vara veterinary men vad säger vi på svenska?
PMPtranslations
Swedish translation:veterinärläkemedel
Explanation:
Veterinärläkemedel är läkemedel, som är avsedda att ges till djur. Endast veterinärer får skriva ut receptbelagda veterinärläkemedel och alltså inte läkare. Källa Wikipedia.
Källor: http://eur-lex.europa.eu/Notice.do?mode=dbl&lang=en&ihmlang=...
http://sv.wikipedia.org/wiki/Veterinärläkemedel
Selected response from:

Anders Köhler
Spain
Grading comment
Selected automatically based on peer agreement.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +3veterinärläkemedel
Anders Köhler
5 +2djurläkemedel
Åsa_Maria K


  

Answers


20 mins   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +2
djurläkemedel


Explanation:
...alternativt "läkemedel för veterinär användning".

Mvh Åsa



    Reference: http://www.fass.se/LIF/home/index.jsp?UserTypeID=1
    Reference: http://www.lakemedelsvarlden.se/zino.aspx?articleID=2385
Åsa_Maria K
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Lena Samuelsson
4 hrs

agree  Ulf Norlinger: Beteckningen som används i FASS som väl får sägas vara ledande auktoritet här.
11 hrs

agree  Vera Schoen
11 hrs

agree  Linnéa Holmén
12 hrs

disagree  Sven Petersson: Veterinary drugs are, per definiton, prescription drugs; 'djurläkemedel' could be either prescription or over-the-counter drugs.
17 hrs

disagree  Mario Marcolin: w Sven
12 days

31 mins   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +3
veterinärläkemedel


Explanation:
Veterinärläkemedel är läkemedel, som är avsedda att ges till djur. Endast veterinärer får skriva ut receptbelagda veterinärläkemedel och alltså inte läkare. Källa Wikipedia.
Källor: http://eur-lex.europa.eu/Notice.do?mode=dbl&lang=en&ihmlang=...
http://sv.wikipedia.org/wiki/Veterinärläkemedel

Anders Köhler
Spain
Works in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 44
Grading comment
Selected automatically based on peer agreement.

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Lena Samuelsson
3 hrs

neutral  Ulf Norlinger: ... eller veterinärmedicinska läkemedel
11 hrs
  -> Håller med, "veterinärmedicinska läkemedel" ska det vara.

neutral  Vera Schoen: I så fall veterinärmedicinska läkemedel. Ser att veterinärläkemedel även förekommer i FASS, men det får mig att tänka att det är veterinärerna som ska behandlas med dem :-)
11 hrs

agree  Sven Petersson
17 hrs

agree  Mario Marcolin
12 days