KudoZ home » English to Swedish » Finance (general)

cross market trades

Swedish translation: handel/transaktioner inom andra marknader


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:cross market trades
Swedish translation:handel/transaktioner inom andra marknader
Entered by: Elisabeth Lundberg-Karlsson

10:51 Feb 19, 2006
English to Swedish translations [PRO]
Bus/Financial - Finance (general) / fund report
English term or phrase: cross market trades
Det handlar om obligationsfonder:

At a strategic level, a number of cross market trades were also implemented within the portfolio.

Kan det vara så enkelt som "innehav på olika marknader"?
Elisabeth Lundberg-Karlsson
Sweden
handel/transaktioner inom andra marknader
Explanation:
Keep it simple;
Märk väl att trade (handel) handlar om både förvärv och försäljning.
Selected response from:

Mårten Sandberg
Grading comment
Tack!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4handel/transaktioner inom andra marknader
Mårten Sandberg
4förvärv via andra fondbörserxxxClaes
4n/a
Johan Thorén


  

Answers


1 hr   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
n/a


Explanation:
Jag tror att du är på rätt spår där. Det är ju svårt att veta exakt vad det handlar om med så lite kontext, men det kan ju vara allt från olika utländska aktiemarknader eller försäljningsmarknader eller derivatmarknader, etc.

Johan Thorén
Germany
Specializes in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 8

1 hr   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
förvärv via andra fondbörser


Explanation:
Jag skulle skriva: " På strategisk nivå tillfördes också portföljen ett antal förvärv via andra fondbörser."
Men den exakta formuleringen beror förstås av sammanhanget. Om ingen speciell fondbörs är nämnd eller underförstådd får man kanske skriva "via utländska fondbörser" men "cross market" indikerar primärt att man ger sig ut och handlar på flera marknader (=fonbörser). USA har flera stycken så där behöver "cross market" inte indikera att man går utomlands.


    Reference: http://64.233.179.104/search?q=cache:ZFzm47rpdY0J:www.drfurf...
    Reference: http://www.cib.db.com/central/productsandservices/globalmark...
xxxClaes
Philippines
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 16

5 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
handel/transaktioner inom andra marknader


Explanation:
Keep it simple;
Märk väl att trade (handel) handlar om både förvärv och försäljning.

Mårten Sandberg
Native speaker of: Swedish
PRO pts in category: 186
Grading comment
Tack!