KudoZ home » English to Swedish » Finance (general)

Chargeback and investigation

Swedish translation: chargeback och utredningstjänster

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:Chargeback and investigation
Swedish translation:chargeback och utredningstjänster
Entered by: tauvon

09:15 Nov 21, 2006
English to Swedish translations [PRO]
Bus/Financial - Finance (general)
English term or phrase: Chargeback and investigation
Texten är egentligen dansk och handlar om ett företag som ägnar sig åt bankkortsinlösning:

Vores charge-back og invistigation er blandt de bedste og mest veludbyggede i norden og er med til at sikre at misbruget på betalingskort begrænset mest muligt.

Chargeback verkar användas även på svenska, men investigation (det måste väl vara med e?) blir jag inte riktigt säker på. Någon som vet?
tauvon
Sweden
utredningstjänster
Explanation:
Banker erbjuder ofta utredningar av t.ex. kortmissbruk. Man spårar betalningsmottagare och försöker få tillbaks utbetalda pengar.
Selected response from:

Fredrik Vrang
Sweden
Grading comment
Tack! Det visade sig till sist att kunden ville ha kvar "chargeback och investigation", chargeback verkar ju vedertaget, men jag hade gärna använt utredningstjänster istället för investigation :-)
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3utredningstjänster
Fredrik Vrang
2undersökningsrutiner
woodstar


  

Answers


46 mins   confidence: Answerer confidence 2/5Answerer confidence 2/5
chargeback and investigation
undersökningsrutiner


Explanation:
Kan det handla om undersökningsrutiner? Har kollat i Nudansk ordbok ang både invistigation och investigation och ingetdera finns, jag tolkar det som felstavat engelskt låneord.

woodstar
Sweden
Works in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 8

1 hr   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
chargeback and investigation
utredningstjänster


Explanation:
Banker erbjuder ofta utredningar av t.ex. kortmissbruk. Man spårar betalningsmottagare och försöker få tillbaks utbetalda pengar.

Fredrik Vrang
Sweden
Native speaker of: Swedish
PRO pts in category: 20
Grading comment
Tack! Det visade sig till sist att kunden ville ha kvar "chargeback och investigation", chargeback verkar ju vedertaget, men jag hade gärna använt utredningstjänster istället för investigation :-)