KudoZ home » English to Swedish » Finance (general)

connectivity

Swedish translation: uppkoppling


19:52 Apr 28, 2008
English to Swedish translations [PRO]
Bus/Financial - Finance (general)
English term or phrase: connectivity
• Errors in connecting systems beyond the scope of EDB’s responsibilities (for example connectivity provided by VISANet).
Bertil Andreazon
Sweden
Swedish translation:uppkoppling
Explanation:
De menar väl den elektroniska uppkopplingen, skulle jag tro.

--------------------------------------------------
Note added at 15 minuter (2008-04-28 20:07:32 GMT)
--------------------------------------------------

Exempel: "Telenor vill vara en ”connectivity provider”, ett företag som levererar uppkoppling..." (http://www.mobil.se/ArticlePages/200711/09/20071109141450_MO...

"Connectivity, uppkoppling mot omvärlden, är en av Jeffrey Sachs fem hörnstenar i kampen mot fattigdom." (http://va.se/magasinet/2007/40/kopplar-upp-afrika/index.xml)
Selected response from:

Åsa_Maria K
Sweden
Grading comment
Tack för Ditt svar!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4anslutbarhet
Karin Hellbom
3 +1uppkoppling
Åsa_Maria K
3anknytningsbarhetLena Danielsson


  

Answers


8 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
anknytningsbarhet


Explanation:
connectivity är anknytningsbarheten mellan datorer som är kopplade till samma nätverk att arbeta och kommunicera tillsammans

Lena Danielsson
Sweden
Meets criteria
Works in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 9
Notes to answerer
Asker: Tack Lena för Ditt svar! Bertil A


10 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +1
uppkoppling


Explanation:
De menar väl den elektroniska uppkopplingen, skulle jag tro.

--------------------------------------------------
Note added at 15 minuter (2008-04-28 20:07:32 GMT)
--------------------------------------------------

Exempel: "Telenor vill vara en ”connectivity provider”, ett företag som levererar uppkoppling..." (http://www.mobil.se/ArticlePages/200711/09/20071109141450_MO...

"Connectivity, uppkoppling mot omvärlden, är en av Jeffrey Sachs fem hörnstenar i kampen mot fattigdom." (http://va.se/magasinet/2007/40/kopplar-upp-afrika/index.xml)


    Reference: http://corporate.visa.com/md/fs/corporate/visanet.jsp
Åsa_Maria K
Sweden
Meets criteria
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 8
Grading comment
Tack för Ditt svar!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  myrwad: uppkopplingsbarhet
8 hrs

7 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
anslutbarhet


Explanation:
förmåga hos ett program eller en enhet att samverka med andra program eller enheter

Använd anslutbarhet för eng. connectivity i den här betydelsen.

Kommentar: Det engelska connectivity har flera betydelser men används här för ett programs eller en apparats förmåga att fungera ihop med andra program eller apparater. ”Den här bärbara datorn har dålig anslutbarhet” kan det exempelvis heta om det är svårt att få datorn att fungera i ett datornät.

Ofta ser man ordet konnektivitet för det här begreppet, men det vill vi avråda ifrån. Det används nämligen ofta med en mer oprecis och vag betydelse (t.ex. i betydelsen ’infrastruktur’) och är lite av ett modeuttryck i dag. Den som vill vara mer precis bör använda termen anslutbarhet. (Svenska datatermgruppen)

Karin Hellbom
Italy
Meets criteria
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
Notes to answerer
Asker: Tack för Ditt svar! Bertil A