KudoZ home » English to Swedish » Finance (general)

illuminated - i det här specifika sammanhanget!

Swedish translation: genomlysta?


13:39 Nov 21, 2008
English to Swedish translations [PRO]
Bus/Financial - Finance (general)
English term or phrase: illuminated - i det här specifika sammanhanget!
Fondbeskrivning

The team primarily looks among small and mid-cap companies since they are often less well illuminated.

Är det någon som känner till vad man brukar säga?
Tack!
Mella
mella74
Swedish translation:genomlysta?
Explanation:
Bara ett förslag som flög genom huvudet och som kanske går att spinna vidare på.
Selected response from:

Cecilia Falk
Grading comment
TACK så mycket för alla svar!

Efter mer efterforskningar är jag rätt säker på att det är "genomlysta" som avses i min text. Jag tycker dock att ett par av de andra svaren också skulle kunna vara möjliga, men det som ligger närmast "illuminated" i den här meningen är nog ändå "genomlysta".

Tack igen!
Mella
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +1omskrivna
Katarina Lindve
1 +3genomlysta?
Cecilia Falk
3synas i sömmarna
IAnita
2uppmärksammade
Mattias Grafström
3 -1informeradeMaria Grahm
3 -1kvalitetsdeklarerade
IAnita


  

Answers


2 hrs   confidence: Answerer confidence 1/5Answerer confidence 1/5 peer agreement (net): +3
genomlysta?


Explanation:
Bara ett förslag som flög genom huvudet och som kanske går att spinna vidare på.

Cecilia Falk
Native speaker of: Swedish
PRO pts in category: 4
Grading comment
TACK så mycket för alla svar!

Efter mer efterforskningar är jag rätt säker på att det är "genomlysta" som avses i min text. Jag tycker dock att ett par av de andra svaren också skulle kunna vara möjliga, men det som ligger närmast "illuminated" i den här meningen är nog ändå "genomlysta".

Tack igen!
Mella

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Mårten Sandberg: va inte så modest, det är helt rätt. De avser ftg som inte redan är genomanalyserade.
18 mins

agree  Reino Havbrandt: tycker att detta verkar stämma mycket bra
17 hrs

agree  ossy: Stämmer... ex.vis: http://www.sbab.se/2.134/2.288/2.295 "Statens mål är att de statliga företagen ska vara minst lika genomlysta som börsnoterade företag."
7 days

2 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): -1
informerade


Explanation:
Det är svårt att veta exact vad de är ute efter med en så kort textbit men om det handlar om att "upplysa" med information så är kanske "informerade" passande

Maria Grahm
Native speaker of: Swedish

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
disagree  Mårten Sandberg: Inte det de menar här.
18 mins

2 hrs   confidence: Answerer confidence 2/5Answerer confidence 2/5
uppmärksammade


Explanation:
En gissning. Skulle behöva mer kontext för att förstå vad som avses.

Mattias Grafström
Sweden
Works in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 8

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Mårten Sandberg: tänkbart men inte det bästa
11 mins

3 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): -1
kvalitetsdeklarerade


Explanation:
... är ju ett modernt ord som används i alla möjliga sammanhang. Betydelsen är förstås att man öppet deklarerat vad företaget står för, dess policy, osv.
I meningen: '...eftersom de inte alltid är så bra kvalitetsdeklarerade'.

IAnita
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 33

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
disagree  Mårten Sandberg: Det är inte betydelsen här.
2 hrs

4 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
illuminated - i det hã¤r specifika sammanhanget!
omskrivna


Explanation:
Om man ser mer på kontexten så verkar det syfta till att de aktivt försöker hitta nya företag att satsa på och mindre omskrivna är kanske den vanligaste frasen på svenska för att beskriva en doldis. det är i alla fall en variant av uppmärksammade (som jag annnars anser är ett bra alternativ.

Katarina Lindve
Sweden
Works in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Anna Herbst
1 day11 hrs

2 days9 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
synas i sömmarna


Explanation:
Jag gör ett nytt försök:
...eftersom de inte lika ofta synas i sömmarna.



IAnita
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 33