KudoZ home » English to Swedish » Finance (general)

flat yield

Swedish translation: jämn avkastning


13:20 Feb 14, 2012
English to Swedish translations [PRO]
Bus/Financial - Finance (general) / om fastighetsmarknader (kontor, logistik)
English term or phrase: flat yield
most prime yields across most monitored office markets reported flat yields
ME Translations
Sweden
Swedish translation:jämn avkastning
Explanation:
Jämn avkastning.... utan mer kontext är det svårt att vara säker men detta är en kvalificerad gissning.

Mvh,

Eng-Sv Affärslexikon
Selected response from:

PMPtranslations
Grading comment
2 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5löptidsoberoende avkastning
Sven Petersson
3jämn avkastningPMPtranslations


Discussion entries: 1





  

Answers


51 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
jämn avkastning


Explanation:
Jämn avkastning.... utan mer kontext är det svårt att vara säker men detta är en kvalificerad gissning.

Mvh,

Eng-Sv Affärslexikon

Example sentence(s):
  • ...är en säker investering för framtiden som ger en bra och jämn avkastning.
PMPtranslations
Specializes in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 153

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
disagree  Sven Petersson: Please see my reference!
35 mins
  -> Den kurva som du visar i din referens ser ut som en jämn avkastning... 3440 träffar på google

agree  anihed: eller: rak avkastning, se:www.swedbank.se/idc/groups/public/@i/@sc/.../fm_522944.pdf
20 hrs
  -> Tack! Det går att säga rak avkastning, men mitt förslag används oftare... Googla...

1 hr   confidence: Answerer confidence 5/5
löptidsoberoende avkastning


Explanation:
:o)

--------------------------------------------------
Note added at 1 hr (2012-02-14 14:47:02 GMT)
--------------------------------------------------

Definition of 'Flat Yield Curve'
A yield curve in which there is little difference between short-term and long-term rates for bonds of the same credit quality. This type of yield curve is often seen during transitions between normal and inverted curves.

http://www.investopedia.com/terms/f/flatyieldcurve.asp#axzz1...

Q.E.D.

Sven Petersson
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in EnglishEnglish
PRO pts in category: 316

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Angelica Kjellström
23 mins
  -> Thank you very much!

disagree  PMPtranslations: ok jag ger igen ;) Skämt åsido, men löptidsoberoende...då blir det tredje gången som någon skrivit det ordet på hela Internet... Google... Den kurva som man ser i din referens skulle jag säga är definitionen av "jämn avkastning"... 3440 träffar på google
4 hrs
  -> "Banan" ger 25 millioner Google-träffar; ska vi därför kalla det "banan? Naturligtvis inte! Man måste kommunicera samma meddelande i måltexten som i källtexten gör, och det gör jag. Sök en populär synonym för "löptidsoberoende"!