KudoZ home » English to Swedish » Finance (general)

flat growth

Swedish translation: nolltillväxt


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:flat growth
Swedish translation:nolltillväxt
Entered by: Sven Petersson

07:15 Feb 15, 2012
English to Swedish translations [PRO]
Bus/Financial - Finance (general) / om fastighetsmarknader
English term or phrase: flat growth
om hyrestillväxt - den har visat "flat growth" på de flesta marknader
ME Translations
Sweden
nolltillväxt
Explanation:
259000 Google hits.
Selected response from:

Sven Petersson
Sweden
Grading comment
Selected automatically based on peer agreement.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +2nolltillväxt
Sven Petersson
5Inte visat någon tillväxtPMPtranslations
4stillastående tillväxt
Anna Herbst


  

Answers


14 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
stillastående tillväxt


Explanation:
Tillväxten går varken upp eller ner - det blir en flat linje på diagrammet.

--------------------------------------------------
Note added at 44 mins (2012-02-15 08:00:03 GMT)
--------------------------------------------------

Man talar om stillastående tillväxt i hyressammanhang också, se t.ex. http://www.fastighetssverige.se/artikel/jll-nu-vantar-hyrest... där det står: "I Göteborg bedöms vakanserna ligga kvar kring åtta procent, med samma stillastående trend i Malmö/Lund där vakansgraden för närvarande är 6,8 procent."

Example sentence(s):
  • Nuvarande prissättning på börsen säger att de samlade vinsterna måste falla med 20-30%, och det snabbt. Lägre tillväxt, stillastående tillväxt eller svagt negativ tillväxt räcker inte, för då förblir aktier undervärderade.

    Reference: http://www.danskebank.se/sv-se/privat/Spara-och-placera/Plac...
Anna Herbst
Australia
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in EnglishEnglish
PRO pts in category: 27
Notes to answerer
Asker: Tack! "Stillastående hyrestillväxt" ger inga träffar på google. Kan man tänka sig någon synonym till stillastående som kan användas i detta sammanhang?


1 hr   confidence: Answerer confidence 5/5
Inte visat någon tillväxt


Explanation:
alternativt "ingen tillväxt"... säger vi på svenska





Example sentence(s):
  • 11 procent, på en marknad som totalt sett inte visat någon tillväxt. Trots den svaga konjunkturen, som ha

    Reference: http://www.google.com/#sclient=psy-ab&hl=sv&site=&source=hp&...
PMPtranslations
Specializes in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 153

1 hr   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +2
nolltillväxt


Explanation:
259000 Google hits.

Sven Petersson
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in EnglishEnglish
PRO pts in category: 316
Grading comment
Selected automatically based on peer agreement.

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Angelica Kjellström
44 mins
  -> Thank you very much!

agree  anihed
1 hr
  -> Thank you very much!