KudoZ home » English to Swedish » Finance (general)

domiciliation

Swedish translation: ung. autogiro

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:domiciliation
Swedish translation:ung. autogiro
Entered by: Helena Björk

11:55 Oct 29, 2004
English to Swedish translations [PRO]
Bus/Financial - Finance (general)
English term or phrase: domiciliation
Term used in banking (payments)
Helena Björk
ung. autogiro
Explanation:
En vanlig typ av betalningsform utanför Sverige. Med kundens medgivande (vilket ofta ges direkt till det fakturerande företaget) dras räkningen direkt från banken. Man behöver alltså inte själv göra någonting för att pengarna ska dras från bankkontot när räkningen kommer. I Sverige finns en tjänst som kallas autogiro som fungerar ungefär så.
Selected response from:

Erika Lundgren
Grading comment
Utmärkt! Bekräftade mina misstankar:-)
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5ung. autogiro
Erika Lundgren
4domiciliering
asptech


  

Answers


12 mins   confidence: Answerer confidence 5/5
ung. autogiro


Explanation:
En vanlig typ av betalningsform utanför Sverige. Med kundens medgivande (vilket ofta ges direkt till det fakturerande företaget) dras räkningen direkt från banken. Man behöver alltså inte själv göra någonting för att pengarna ska dras från bankkontot när räkningen kommer. I Sverige finns en tjänst som kallas autogiro som fungerar ungefär så.

Erika Lundgren
Works in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 4
Grading comment
Utmärkt! Bekräftade mina misstankar:-)

20 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
domiciliering


Explanation:
en domicilierad växel betalas till en tredje part som kallas domiciliaten

asptech
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 26