KudoZ home » English to Swedish » Government / Politics

Report on Cronyism In Iraq

Swedish translation: nepotism/svågerpolitik


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:Cronyism
Swedish translation:nepotism/svågerpolitik
Entered by: Mårten Sandberg

11:02 Feb 17, 2006
English to Swedish translations [PRO]
Government / Politics / EU
English term or phrase: Report on Cronyism In Iraq
"Cronyism is partiality to long-standing friends, especially by appointing them to public office without regard for their qualifications. In political terms, the word "cronyism" is almost always used derogatorily."

Finns det någon bra term på svenska??
Monika Lebenbaum
nepotism/svågerpolitik
Explanation:
Är en ganska precis översättning

--------------------------------------------------
Note added at 1 hr (2006-02-17 12:30:30 GMT)
--------------------------------------------------

Nepotism tror jag inte är enbart familj utan närstående i största allmänhet. Detsamma gäller svågerpolitik, namnet till trots. Men om nepotism redan används kan du ju köra svågerpolitik för cronyism.
"Vänskapskorruption" finns ju också som ord men har samma innebörd som nepotism - är väl mest ett ord som skapats för att nepotism är ett "svårt" ord.
Lite värdelöst vetande är att svågerpolitk anses härstamma från när Spaniens diktator Franco tillsatte sin svåger i en betydelsefull position vilket gav upphov till spanskans cuñadismo=svågerism ordagrant. :-D
Selected response from:

Mårten Sandberg
Grading comment
Jo, valet föll på nepotism (varvat med vänskapskorruption i de fall nepotism och cronyism förekommer i samma mening). Enligt NE så täcker nepotism in både familj och vänner. Tack för alla kommentarer!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +5nepotism/svågerpolitik
Mårten Sandberg
5vänskapskorruption
Mario Marcolin
5 -1kompisskapasptech


Discussion entries: 1





  

Answers


3 mins   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +5
report on cronyism in iraq
nepotism/svågerpolitik


Explanation:
Är en ganska precis översättning

--------------------------------------------------
Note added at 1 hr (2006-02-17 12:30:30 GMT)
--------------------------------------------------

Nepotism tror jag inte är enbart familj utan närstående i största allmänhet. Detsamma gäller svågerpolitik, namnet till trots. Men om nepotism redan används kan du ju köra svågerpolitik för cronyism.
"Vänskapskorruption" finns ju också som ord men har samma innebörd som nepotism - är väl mest ett ord som skapats för att nepotism är ett "svårt" ord.
Lite värdelöst vetande är att svågerpolitk anses härstamma från när Spaniens diktator Franco tillsatte sin svåger i en betydelsefull position vilket gav upphov till spanskans cuñadismo=svågerism ordagrant. :-D

Mårten Sandberg
Native speaker of: Swedish
PRO pts in category: 16
Grading comment
Jo, valet föll på nepotism (varvat med vänskapskorruption i de fall nepotism och cronyism förekommer i samma mening). Enligt NE så täcker nepotism in både familj och vänner. Tack för alla kommentarer!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Kjelle: hm..
6 mins

agree  Li Redenaa: Annars får vi skapa en ny term. Vänskapspolitik?
20 mins

agree  xxxAlfa Trans
1 hr

agree  EKM: Jag tror på nepotism trots allt - svenskans definition är bredare.
2 hrs
  -> nepotism kan ju exempelvis vara en pakt mellan personer med samma namn att rösta på varandras förslag ;-)

agree  Sven Petersson: Vad tyx om danskans "logementalitet"?
3 hrs

1 hr   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): -1
kompisskap


Explanation:
ordagrant; "vänskapskorruption" har föreslagits men låter högtidligt, "mannamån" har en mer specifik innebörd

asptech
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 4

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
disagree  Mårten Sandberg: "Rapport om kompisskap i Irak" smakar inte nå vidare; kompisskap förmedlar inte betydelsen att gynna sina närstående på bekostnad av kompetens/resultat
1 hr

7 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5
report on cronyism in iraq
vänskapskorruption


Explanation:
är hyftsat vanligt,
tex
"Meg Tivéus styrelsepost i Boss Media kan vara vänskapskorruption"
http://www.nyhetsportalen.se/v1445627.html

Mario Marcolin
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in EnglishEnglish
PRO pts in category: 4