KudoZ home » English to Swedish » History

International visitors

Swedish translation: personer från andra länder, på besök i *****


15:17 Feb 16, 2012
English to Swedish translations [PRO]
History / USA
English term or phrase: International visitors
International visitors who are over the age of 18 are able to drive on a foreign license for 12 months.

Jag tycker inte om internationella besökare :(
Helena Grahn
United Kingdom
Swedish translation:personer från andra länder, på besök i *****
Explanation:
Skulle kunna vara en lösning.
Selected response from:

Linda Abrahamsson
Sweden
Grading comment
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3 +1inte i USA bosatta personerMel Willetts
3Internationella besökare
Andreas Majetic
3personer från andra länder, på besök i *****
Linda Abrahamsson
3utländska medborgare
Eva Gustavsson


  

Answers


10 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
international visitors
utländska medborgare


Explanation:
... måste det väl röra sig om? Om man vistas där i ett år eller mer kan man väl inte kallas turist, om man är international har man knappast inhemskt medborgarskap - eller?

Eva Gustavsson
Native speaker of: Native in SwedishSwedish

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Vera Schoen: Snygg lösning
2 mins

neutral  Sven Petersson: Jag tror inte att det är medborgarskapet som är avgörande, utan att det istället är bosättningslandet. Källtexten är mycket luddig. Helena borde kontakta ambassaden och fråga vad som gäller.
1 hr

neutral  Mel Willetts: jag håller med Sven. Jag är amerikansk medborgare och gäller som "international visitor" eftersom jag har aldrig bott där
4 hrs

disagree  Anna Herbst: Jag skulle definitivt inte blanda in medborgarskap eftersom det har att göra med var man är bosatt och inte med medborgarskapet.
12 hrs

3 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
international visitors
personer från andra länder, på besök i *****


Explanation:
Skulle kunna vara en lösning.

Linda Abrahamsson
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 8

5 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +1
international visitors
inte i USA bosatta personer


Explanation:
jag känner att betydelsen här mest med bosättning och inte med medborgarskap att göra

Mel Willetts
Sweden
Native speaker of: Native in EnglishEnglish, Native in SwedishSwedish

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Anna Herbst: "personer som inte är bosatta i USA" - för övrigt håller jag fullständigt med ditt resonemang
7 hrs
  -> tack så mycket Anna!

7 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
international visitors
Internationella besökare


Explanation:
Vore det ändå inte den bästa lösningen? Det är ju ett vedertaget begrepp som används av väldigt många.

http://www.skyscanner.se/nyheter/artiklar/2010/07/007337-int...

--------------------------------------------------
Note added at 7 hrs (2012-02-16 22:36:10 GMT)
--------------------------------------------------

Du har även utländska besökare:

http://www.rts.se/pls/nvp/document.show?cid=4100&mid=884

Andreas Majetic
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish