KudoZ home » English to Swedish » Insurance

trust receipt

Swedish translation: pantf;rskrivningskvitto


16:30 Dec 27, 2005
English to Swedish translations [PRO]
Bus/Financial - Insurance
English term or phrase: trust receipt
To make and issue trust receipts, interim receipts, or any other receipts for,...
Mijo Schyllert
Swedish translation:pantf;rskrivningskvitto
Explanation:
Pantförskrivningskvitto

Termen används mest i samband med finasiering av import (oftast) och handel i allmänhet. Banken köper varorna från köparen och säljer dem tillbaka på kredit. Köparen kan då betala sin säljare och få ut varorna från denne, eller från transportören, tullen etc. Men han har förbundit sig att hålla varorna avskilda och försäkrade och de utgör säkerhet för hans skuld till banken och beviset härför är hans trust receipt till banken. Kanske kan termen användas mer generellt, men i andra sammanhang talar man mest om mortgage.

--------------------------------------------------
Note added at 9 hrs 25 mins (2005-12-28 01:56:01 GMT)
--------------------------------------------------

Feltryckning på mitt engelska tangentbord. Kan någon tala om hur man rättar i efterhand?
Selected response from:

xxxClaes
Philippines
Grading comment
Tack Claes!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4pantf;rskrivningskvittoxxxClaes
3säkerhetsintygKjelle


  

Answers


1 hr   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
säkerhetsintyg


Explanation:
of some kind

Kjelle
Native speaker of: Native in SwedishSwedish

9 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
pantf;rskrivningskvitto


Explanation:
Pantförskrivningskvitto

Termen används mest i samband med finasiering av import (oftast) och handel i allmänhet. Banken köper varorna från köparen och säljer dem tillbaka på kredit. Köparen kan då betala sin säljare och få ut varorna från denne, eller från transportören, tullen etc. Men han har förbundit sig att hålla varorna avskilda och försäkrade och de utgör säkerhet för hans skuld till banken och beviset härför är hans trust receipt till banken. Kanske kan termen användas mer generellt, men i andra sammanhang talar man mest om mortgage.

--------------------------------------------------
Note added at 9 hrs 25 mins (2005-12-28 01:56:01 GMT)
--------------------------------------------------

Feltryckning på mitt engelska tangentbord. Kan någon tala om hur man rättar i efterhand?

xxxClaes
Philippines
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 8
Grading comment
Tack Claes!