KudoZ home » English to Swedish » Internet, e-Commerce

Signature digits/signature number

Swedish translation: kontrollsiffror


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:Signature digits/signature number
Swedish translation:kontrollsiffror
Entered by: Glenn Viklund

03:33 Dec 5, 2001
English to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering - Internet, e-Commerce / websites
English term or phrase: Signature digits/signature number
sorry I don't have much context on this one, but it's got to do with credit cards and ordering via the Internet
Malin Brooks
kontrollsiffror
Explanation:
Det handlar om några extra siffror, som finns på ett kreditkort. Om du har ett, kan du titta på baksidan (där du ska skriva din namnteckning), först kommer själva kontonumret - i allmänhet 4 grupper med fyra siffror i varje, därefter (ibland efter ett slash-tecken) tre siffror till, på svenska brukar de kallas kontrollsiffror. Det händer att man blir ombedd att ange dem när man betalar via Internet.
Selected response from:

Glenn Viklund
Albania
Grading comment
Tack!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +1kontrollsiffrorGlenn Viklund
4signaturtecken/signaturnummer
Sven Petersson


  

Answers


2 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
signaturtecken/signaturnummer


Explanation:
Implicit in answer.


    My geriatric brain.
Sven Petersson
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in EnglishEnglish
PRO pts in category: 43

26 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
kontrollsiffror


Explanation:
Det handlar om några extra siffror, som finns på ett kreditkort. Om du har ett, kan du titta på baksidan (där du ska skriva din namnteckning), först kommer själva kontonumret - i allmänhet 4 grupper med fyra siffror i varje, därefter (ibland efter ett slash-tecken) tre siffror till, på svenska brukar de kallas kontrollsiffror. Det händer att man blir ombedd att ange dem när man betalar via Internet.


    Egen erf.
Glenn Viklund
Albania
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 8
Grading comment
Tack!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Hans-Bertil Karlsson
7 hrs