KudoZ home » English to Swedish » IT (Information Technology)

proxies

Swedish translation: proxy/proxyserver


05:02 Nov 20, 2001
English to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering - IT (Information Technology) / IT
English term or phrase: proxies
XXX supports anonymous or Windows NT authentication proxies only.
Linda Joelsson
Sweden
Swedish translation:proxy/proxyserver
Explanation:
en form av gateway som används föratt kontrollera och godkänna transaktioner mellan användare och värddator.
Thorell:IT&Datalexikon
Selected response from:

Hans Karlson
Sweden
Grading comment
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +1proxy/proxyserverHans Karlson
5proxys
Mats Wiman
3proxieslarserik


  

Answers


17 mins   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +1
proxy/proxyserver


Explanation:
en form av gateway som används föratt kontrollera och godkänna transaktioner mellan användare och värddator.
Thorell:IT&Datalexikon

Hans Karlson
Sweden
Specializes in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 4

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Emma Jansson
53 mins

neutral  Mats Wiman: är det alltid bara servrar?
1 hr

18 mins   confidence: Answerer confidence 5/5
proxys


Explanation:
proxy = proxy

proxys = svensk plural av det importerade ordet

Mats Wiman
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 7

19 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
proxies


Explanation:
Det ser ut som om du ska använda termen oöversatt.
Jag är ingen datatekniker (kanske nån sån dyker upp) men i Microsofts Glossary (som du hämtar gratis på nätet) översätts proxy med proxy.
Ex: Authentication by Proxy Server -- Verifiering av proxy-server.
Pluralformen kanske går att undvika med nån snygg omformulering.

adress till Glossary på massor av språk:
ftp://ftp.microsoft.com/developr/msdn/newup/glossary/


larserik
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 12