KudoZ home » English to Swedish » IT (Information Technology)

peer

Swedish translation: annan användare


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:peer
Swedish translation:annan användare
Entered by: Eva Linderoth

05:09 Nov 20, 2001
English to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering - IT (Information Technology) / IT
English term or phrase: peer
Any network applications using ports 6515 or 1967 will prevent XXX from obtaining update information and contents from a peer.

Vad kan det betyda i det här sammanhanget (antivirusprogram mm)?
Linda Joelsson
Sweden
annan användare
Explanation:
I interpret peer this way in this context
Selected response from:

Eva Linderoth
Sweden
Grading comment
3 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5värddatorHans Karlson
4 +1annan användare
Eva Linderoth
4annan användarelarserik


  

Answers


8 mins   confidence: Answerer confidence 5/5
värddator


Explanation:
allmän benämning på överordnad funktion, särskilt i datanät.
Thorell:IT&Datalexikon

Hans Karlson
Sweden
Specializes in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 4

9 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
annan användare


Explanation:
I interpret peer this way in this context


    Native
Eva Linderoth
Sweden
Native speaker of: Swedish
PRO pts in category: 3

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Peter Johansson
15 mins

20 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
annan användare


Explanation:
-- ja, jag ville egentligen bara instämma med föregående, men det fanns inte plats för min långa kommentar där. Att översätta med "överordnad" när den ordagranna betydelsen är "jämlike" blir nog lite snett. Microsoft översätter "peer" med "peer"..
Här är en utredning från en firma som heter HDC:
Peer to Peer 'Peer to Peer' är ett engelskt uttryck som kan översättas med
'direktkommunikation mellan I/O-enheter'. Behovet av snabb kommunikation utan
inblandning från huvud-processorn är stort. Detta löser s.k. 'Peer to
Peer'-funktion som i klartext innebär att lokala I/O-enheten kan kommunicera
snabbt utan att man behöver blanda in värddatorn. Ett exempel på en standard som
har 'Peer to Peer'-funktion är I2O.
Peer-to-peer-nätverk Det är den enklaste sortens nätverk där det inte finns
någon särskild server, och duger bra för hemmabruk. Vill man ha bättre prestanda
och säkerhet för att exempelvis ha ett nätverk i ett litet företag så är en
server ett måste.
I ett peer-to-peer-nätverk sköter varje dator själv om alla funktioner för
fildelning, skrivardelning, kontroll av vem som får komma åt vissa mappar på
datorerna och så vidare. I ett serverbaserat nätverk finns det en speciell dator
som sköter om allt som har med nätverket att göra och det är också den som är
servern. Den kör då ett speciellt operativsystem som NT Server, Netware eller
Linux och ser till att nätet utnyttjas på effektivaste möjliga sätt.

larserik
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 12