KudoZ home » English to Swedish » IT (Information Technology)

system tray

Swedish translation: aktivitetsfält


06:45 Nov 20, 2001
English to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering - IT (Information Technology) / IT
English term or phrase: system tray
An update may also be initiated manually by right-clicking the XXX icon in the system tray, then click Update Now
Linda Joelsson
Sweden
Swedish translation:aktivitetsfält
Explanation:
Enligt Microsofts ordlista är detta rätt svar, men egentligen håller jag med Mats.
Selected response from:

Emma Jansson
Sweden
Grading comment
Tack för förslag! Till slut valde jag "meddelandefält" som jag hittade i Microsofts glossary.
1 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +2aktivitetsfält
Emma Jansson
5aktivitetsfält
tauvon
5systemfältetHans-Bertil Karlsson
4systemfältet
Mats Wiman
1 -1IkonboxenSWEDISH-TRANSLATION.com - your Swedish translation partner


  

Answers


11 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
systemfältet


Explanation:
d.v.s. det lilla fältet längs ner t.h. med klockan och laddade systemprogram som t.ex. IE, eMail, skrivare etc

Mats Wiman
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 7

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Hans-Bertil Karlsson: Nästan rätt! Men IE, e-mail osv ligger inte i systemfältet - de ligger i aktivitetsraden (taskbar). Det finns en skiljevägg mellan dessa bägge!
10 mins
  -> Rätt. Jag menar bildskärmen som indikerar att man är uppkopplad. Sorry

11 mins   confidence: Answerer confidence 1/5Answerer confidence 1/5 peer agreement (net): -1
Ikonboxen


Explanation:
Påhittat ord.

SWEDISH-TRANSLATION.com - your Swedish translation partner

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
disagree  Hans-Bertil Karlsson: Lite för påhittat tyvärr.
9 mins

19 mins   confidence: Answerer confidence 5/5
systemfältet


Explanation:
Programmet man startar heter Systray.exe och enligt "egenskaper" kallar Microsoft det för systemfältet

Hans-Bertil Karlsson
Sweden
Specializes in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 105

22 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +2
aktivitetsfält


Explanation:
Enligt Microsofts ordlista är detta rätt svar, men egentligen håller jag med Mats.

Emma Jansson
Sweden
Specializes in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 1
Grading comment
Tack för förslag! Till slut valde jag "meddelandefält" som jag hittade i Microsofts glossary.

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Mats Wiman: Tack. AF är raden längst ner, där du ser de av dig öppnade och fortfranade öppna programmen.
5 mins
  -> Just det.

agree  Peter Johansson
1 hr

27 mins   confidence: Answerer confidence 5/5
aktivitetsfält


Explanation:
I Microsofts egna ordlistor, som man kan hämta från deras ftp-server, anger man Aktivitetsfält som översättning för system tray (även i Windows 2000).


    Reference: http://ftp://ftp.microsoft.com/developr/msdn/newup/glossary/
tauvon
Sweden
Native speaker of: Swedish
PRO pts in category: 8
Grading comment
I den glossary jag har från M hittar jag "meddelandefält".
The asker has declined this answer
Comment: I den glossary jag har från M hittar jag "meddelandefält".