KudoZ home » English to Swedish » IT (Information Technology)

brute force attacks, brute force scripting

Swedish translation: Heltäckande


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:brute force attacks, brute force scripting
Swedish translation:Heltäckande
Entered by: Glenn Viklund

02:00 Dec 6, 2001
English to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering - IT (Information Technology) / IT
English term or phrase: brute force attacks, brute force scripting
"...test the security of systems that you do own, the effort essentially becomes a test in brute force hacking."
"Brute Force Scripting—The Home-Grown Way (rubrik)"
Någon som har ett bra förslag vad jag ska ersätta "brute force" med i detta sammanhang?
tauvon
Sweden
Heltäckande
Explanation:
är väl ett ord som är tänkbart, även om det inte direkt har samma snits som brute force. jag tror man syftar på de script som hackers använder; de avsöker nätet efter lämpliga offer att hacka, söker sedan efter en mängd olika säkerhetsluckor. det kan gälla felkonfigurerade proxies eller brandväggar, lediga oskyddade portar, news-servers eller andra sätt att ta sig in i en dator.

--------------------------------------------------
Note added at 2001-12-12 18:48:03 (GMT) Post-grading
--------------------------------------------------

Jo, jag tror att det är just det sofistikerade som avses..men US "brute force" ger möjligen ett lite missvisande intryck i sammanhanget, när det översätts till svenska...;~)
Selected response from:

Glenn Viklund
Albania
Grading comment
Det fungerar inte riktigt att använda heltäckande i texten. Vad som avses är ju i princip att man använder stora mängder/håller på länge. Det är inget sofistikerat knep man har.
1 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +1HeltäckandeGlenn Viklund
5RåstyrkaNils Andersson
3våldsskripting, våldshackningEKM


  

Answers


4 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
Heltäckande


Explanation:
är väl ett ord som är tänkbart, även om det inte direkt har samma snits som brute force. jag tror man syftar på de script som hackers använder; de avsöker nätet efter lämpliga offer att hacka, söker sedan efter en mängd olika säkerhetsluckor. det kan gälla felkonfigurerade proxies eller brandväggar, lediga oskyddade portar, news-servers eller andra sätt att ta sig in i en dator.

--------------------------------------------------
Note added at 2001-12-12 18:48:03 (GMT) Post-grading
--------------------------------------------------

Jo, jag tror att det är just det sofistikerade som avses..men US "brute force" ger möjligen ett lite missvisande intryck i sammanhanget, när det översätts till svenska...;~)


    Egna funderingar
Glenn Viklund
Albania
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 25
Grading comment
Det fungerar inte riktigt att använda heltäckande i texten. Vad som avses är ju i princip att man använder stora mängder/håller på länge. Det är inget sofistikerat knep man har.

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Peter Johansson: Helt rätt, användning av alla till buds stående medel (och förmodligen några till!)
3 days 10 hrs
  -> tackar!

11 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5
Råstyrka


Explanation:
This is the straighforward literal
translation. Everybody will understand.
"Hack(n)ing med råstryrka".



Nils Andersson
United States

1 day 20 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
våldsskripting, våldshackning


Explanation:
Ett till förslag som bär essensen av vad det hela handlar om.


    Egna funderingar
EKM
Sweden
Specializes in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 38