Password mining

Swedish translation: lösenordsbrytning

English term or phrase:password mining
Swedish translation:lösenordsbrytning
Entered by: Sven Petersson

15:28 Feb 9, 2018
English to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering - IT (Information Technology)
English term or phrase: Password mining
https://bitcointalk.org/index.php?topic=391215.0

Ett sätt att bereda sig obehörig åtkomst till appar/program.
Catherine Skala
United Kingdom
lösenordsbrytning
Explanation:
:o)

--------------------------------------------------
Note added at 3 hrs (2018-02-09 19:00:04 GMT)
--------------------------------------------------

brytning = mining; quarrying

--------------------------------------------------
Note added at 11 hrs (2018-02-10 02:44:01 GMT)
--------------------------------------------------

https://sebgroup.com/sv/press/nyheter/20-fragor-svar-om-bitc...

"5. Vad finns det för garanti att det inte skapas en massa nya bitcoins så att kursen rasar?
Det kommer aldrig finnas mer än 21 miljoner bitcoins i världen då den summan är hårdkodad av bitcoins algoritm. Till dags dato har det utvunnits knappt 17 miljoner bitcoins i den elektroniska process som kallas ”mining” eller brytning på svenska (se fråga 14).

En rätt stor mängd (uppskattningsvis 3-4 miljoner) av redan utvunna bitcoins tros ha gått förlorade genom att ägarna tappat eller råkat förstöra kodnycklarna till sina elektroniska plånböcker på den tiden då bitcoin var nästan värdelöst. Om man inte hittar kodnycklarna igen är dessa bitcoins förlorade för alltid."
Selected response from:

Sven Petersson
Sweden
Grading comment
Tack så mycket! :)
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +1lösenordsbrytning
Sven Petersson
3dechiffrering av lösenord
Jonas Högman


  

Answers


4 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
password mining
dechiffrering av lösenord


Explanation:
Metoden som beskrivs i din länk kallas även "brute force-attack"

Jonas Högman
Finland
Meets criteria
Specializes in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 4
Notes to answerer
Asker: Tack så mycket!


3 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
password mining
lösenordsbrytning


Explanation:
:o)

--------------------------------------------------
Note added at 3 hrs (2018-02-09 19:00:04 GMT)
--------------------------------------------------

brytning = mining; quarrying

--------------------------------------------------
Note added at 11 hrs (2018-02-10 02:44:01 GMT)
--------------------------------------------------

https://sebgroup.com/sv/press/nyheter/20-fragor-svar-om-bitc...

"5. Vad finns det för garanti att det inte skapas en massa nya bitcoins så att kursen rasar?
Det kommer aldrig finnas mer än 21 miljoner bitcoins i världen då den summan är hårdkodad av bitcoins algoritm. Till dags dato har det utvunnits knappt 17 miljoner bitcoins i den elektroniska process som kallas ”mining” eller brytning på svenska (se fråga 14).

En rätt stor mängd (uppskattningsvis 3-4 miljoner) av redan utvunna bitcoins tros ha gått förlorade genom att ägarna tappat eller råkat förstöra kodnycklarna till sina elektroniska plånböcker på den tiden då bitcoin var nästan värdelöst. Om man inte hittar kodnycklarna igen är dessa bitcoins förlorade för alltid."


    Reference: http://svnweb.mageia.org/soft/drakx-net/trunk/po/sv.po?revis...
Sven Petersson
Sweden
Meets criteria
Works in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in EnglishEnglish
PRO pts in category: 294
Grading comment
Tack så mycket! :)
Notes to answerer
Asker: Tack så mycket :)


Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Patrick Liberg
14 hrs
  -> Thank you very much!