KudoZ home » English to Swedish » IT (Information Technology)

disk

Swedish translation: minneskort


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:disk
Swedish translation:minneskort
Entered by: Anette Herbert

19:43 Mar 4, 2004
English to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering - IT (Information Technology) / printers
English term or phrase: disk
ej hårddisk, en "disk" som man sätter i en skrivare direkt för kunna skriva ut filer.

Transferring files to a printer by directly inserting a disk or portable storage device into the printer
Anette Herbert
(skiva)
Explanation:
Det finns vissa skivor (ex zip-skivor) som kan stoppas i fack i skrivarna. Detta är nog i och för sig ganska osannolikt, då detta är relativt ovanligt.

Troligare är att man menar något av de minneskort som används för digitala kameror. Dessa ses ju i datorn som en "portable disc" (flyttbar skiva) och författaren/översättaren kan ha blandat ihop begreppen.

Jag skulle nog hoppa över skivan här och bara använda flyttbart lagringsmedia (enligt senare delen av meningen). Detta innefattar ju allt från disketter till cd till minneskort.
Selected response from:

Hans-Bertil Karlsson
Sweden
Grading comment
Tack alla, jag ser nu att det finns skrivare där ett minneskort används.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +5(skiva)Hans-Bertil Karlsson
5discSwedishTra


  

Answers


21 mins   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +5
(skiva)


Explanation:
Det finns vissa skivor (ex zip-skivor) som kan stoppas i fack i skrivarna. Detta är nog i och för sig ganska osannolikt, då detta är relativt ovanligt.

Troligare är att man menar något av de minneskort som används för digitala kameror. Dessa ses ju i datorn som en "portable disc" (flyttbar skiva) och författaren/översättaren kan ha blandat ihop begreppen.

Jag skulle nog hoppa över skivan här och bara använda flyttbart lagringsmedia (enligt senare delen av meningen). Detta innefattar ju allt från disketter till cd till minneskort.

Hans-Bertil Karlsson
Sweden
Specializes in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 105
Grading comment
Tack alla, jag ser nu att det finns skrivare där ett minneskort används.

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Mario Marcolin: skiva eller annat lagringsmedium;kanske finns det skrivare som skriver till CD och DVD. Hoppsan: det skall nvis vara så att skrivaren läser från skiva etc!
50 mins
  -> Jo det finns ju skrivare som skriver PÅ cd/dvd (etiketter), men här verkar det vara filer, och någon skrivare med inbyggd cd-brännare har jag aldrig sett. Men man vet ju inte vad asiaterna har i bakfickan :-)

agree  Nigel Skipper: Yep! According to my new HP laser, it will accept CF and SD memory cards or IBM microdiscs!
1 hr
  -> Hoppsan, jag glömde bort IBM-skivan. Tänker närmast på den som ett minneskort, men det är ju fel !

agree  Madeleine MacRae Klintebo
1 hr
  -> Tack Madeleine

agree  hookmv
3 hrs
  -> Tack Veroncia

agree  JessicaC
13 hrs
  -> Tack Jessica

1 hr   confidence: Answerer confidence 5/5
disc


Explanation:
Ex. floppydisc etc.

SwedishTra
United States
Native speaker of: Native in SwedishSwedish