KudoZ home » English to Swedish » IT (Information Technology)

sweepstake

Swedish translation: reklamlotteri


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:sweepstake
Swedish translation:reklamlotteri
Entered by: Eva Olsson

16:49 Aug 12, 2004
English to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering - IT (Information Technology) / datorer
English term or phrase: sweepstake
Från text på webbplats för återförsäljare av Windows Mobile 2003:

Yes, you could win!
Thanks for your visit. Currently, there are no sweepstakes in progress. We encourage you to check back again .

Betyder ju annars priskapplöpning, men ska det översättas här? Blir det kanske pristävling? En webbsida jag hittade skrev att sweepstake är lotteri eller tävling. Jag måste ju nog välja något. Vet någon?
Eva Olsson
reklamlotteri
Explanation:
if promotional
Selected response from:

lena blondel
Sweden
Grading comment
Jag valde detta svar, men tack för alla förslag!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +3reklamlotteri
lena blondel
4tävling
Mario Marcolin
4pristävling
Joakim Jörwall


  

Answers


8 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
pristävling


Explanation:
En dragning eller lotteri, med priser, men utan "riktig" tävlingsinsats - en säljploj. Pristävling vore nog ett mer generellt uttryck.
Även "sweepstake" används på svenska.

Joakim Jörwall
Sweden
Specializes in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 4

12 mins   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +3
reklamlotteri


Explanation:
if promotional

lena blondel
Sweden
Native speaker of: Native in EnglishEnglish, Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 8
Grading comment
Jag valde detta svar, men tack för alla förslag!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Joakim Jörwall: Instämmer. Nog bäst i det här sammanhanget.
36 mins

agree  Sven Petersson
1 hr

agree  cologne
2 hrs

1 day15 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
tävling


Explanation:
om man inte vet villkoren duger nog det

Mario Marcolin
Sweden
Specializes in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in EnglishEnglish
PRO pts in category: 53