KudoZ home » English to Swedish » Law: Contract(s)

unenforceability

Swedish translation: overkställbarhet


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:unenforceability
Swedish translation:overkställbarhet
Entered by: Fredrik Pettersson

17:31 Sep 13, 2011
English to Swedish translations [PRO]
Law/Patents - Law: Contract(s)
English term or phrase: unenforceability
unenforceability förekommer i ett avtal för villkor för köp under rubriken Severability (Enskilda avtalsbestämmelsers ogiltighet):

If any provision of this instrument and any agreement resulting here from is unenforceable or invalid, the instrument or agreement shall be ineffective only to the extent of such provision and the unenforceability or invalidity of the remaining provisions shall not be affected thereby.

Min översättning:

Om någon bestämmelse i detta dokument och något avtal som härrör härifrån ej kan verkställas eller saknar giltighet ska dokumentet eller avtalet vara utan verkan endast för sådan bestämmelses omfattning och omöjligheten att verkställa eller ogiltigheten för resterande bestämmelser ska inte påverkas därigenom.

Jag har alltså översatt unenforceability med omöjlighet att verkställa. Kan det vara riktigt?
Fredrik Pettersson
Hong Kong
overkställbarhet
Explanation:
Kan också skrivas om på ett antal sätt, men detta fungerar kanske bäst med resten av din mening. (Jag har också sett ogenomdrivbarhet, men finner det ganska klumpigt.)
Selected response from:

Åsa Schoening
United States
Grading comment
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +2overkställbarhet
Åsa Schoening
3ej genomdrivbar
Linda Larsson
2ouppfyllbar
Kaj Genell


  

Answers


24 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
ej genomdrivbar


Explanation:
ej genomdrivbar, ogenomförbar, inte genomförbar...

Linda Larsson
Sweden
Works in field
Native speaker of: Native in EnglishEnglish, Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 4

36 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +2
overkställbarhet


Explanation:
Kan också skrivas om på ett antal sätt, men detta fungerar kanske bäst med resten av din mening. (Jag har också sett ogenomdrivbarhet, men finner det ganska klumpigt.)

Åsa Schoening
United States
Works in field
Native speaker of: Swedish
PRO pts in category: 52

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Kristina Thorne
7 mins
  -> Thank you, Kristina!

agree  Linnéa Holmén
1 hr
  -> Thank you, Linnéa!

7 hrs   confidence: Answerer confidence 2/5Answerer confidence 2/5
unenforceable
ouppfyllbar


Explanation:
"Om någon bestämmelse i detta dokument och något avtal som härrör härifrån ej kan uppfyllas eller saknar giltighet ska dokumentet eller avtalet vara utan verkan endast för omfattningen av en sådan bestämmelse /..../."

Example sentence(s):
  • If any provision is unforceable the agreement shall be ineffective.
Kaj Genell
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in EnglishEnglish