KudoZ home » English to Swedish » Law (general)

statutory residence

Swedish translation: med registrerat säte


16:52 Feb 15, 2012
English to Swedish translations [PRO]
Law/Patents - Law (general)
English term or phrase: statutory residence
Funderar kring den här frasen om det finns någon standardformulering: [Company Name], with statutory residence.

Det anger alltså företagets adress/hemvist i ett kontrakt, dock hittar jag ingen exakt formulering varken här, eller i FAR?
J. Goldman
Spain
Swedish translation:med registrerat säte
Explanation:
Det handlar nog om var ett företag är registrerat och ska betala skatt. Beroende på sammanhang kan du kanske översätta uttrycket med "med registreringsbevis".
Selected response from:

anihed
Sweden
Grading comment
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3med registrerat säteanihed
3 -1skatterättsligt säte
Sven Petersson


  

Answers


1 hr   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
med registrerat säte


Explanation:
Det handlar nog om var ett företag är registrerat och ska betala skatt. Beroende på sammanhang kan du kanske översätta uttrycket med "med registreringsbevis".

Example sentence(s):
  • Statutory resident" is very similar to "residence" in that it refers to the state where you are actually living. This term is used to describe a certain category of persons who are liable for state income taxes
  • Men har företaget adress i Västra Frölunda och det registrerade sätet är Göteborgs kommun, måste det på webbplatsen

    Reference: http://www.hill.af.mil/library/factsheets/factsheet.asp?id=6...
    Reference: http://www.bolagsverket.se/foretag/aktiebolag/starta_aktiebo...
anihed
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 8
Notes to answerer
Asker: Tack för hjälpen, bra länkar tycker att registrerat säte fungerar bra i kontexten.


2 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): -1
skatterättsligt säte


Explanation:
:o)

Sven Petersson
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in EnglishEnglish
PRO pts in category: 382

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
disagree  anihed: "Skatterättslig hemvist" ger 5930 Googleträffar, många fler än "skatterättsligt säte" som verkar vara en ovanlig kombination.
2 hrs
  -> Googla "bolags säte" och "bolags hemvist"! Den rätta termen är "säte".