KudoZ home » English to Swedish » Law/Patents

in the territory of...

Swedish translation: distrikt


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:in the territory of...
Swedish translation:distrikt
Entered by: Glenn Viklund

23:35 Dec 3, 2001
English to Swedish translations [PRO]
Law/Patents
English term or phrase: in the territory of...
XXX undertake that they will not appoint any other company as having the same status, within the territory of ...

Jag vet vad territory betyder, men hur brukar detta formuleras i svenska avtal och juridiska dokument?
EKM
Sweden
distrikt
Explanation:
I agentur (och sälj-) sammanhang är det vanligt att de här områdena benämns som distrikt. Beroende på verksamhet mm, kan detta variera från små (lokala) områden, till mycket stora. I vart fall så avses i din text att man har territoriell ensamrätt. Verksamhetsområde skulle jag inte använda, eftersom det begreppet ju också har en helt annan innebörd.
Selected response from:

Glenn Viklund
Albania
Grading comment
Distrikt får det bli. Tack!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +1verksamhetsområdexxxAnjocity
4distriktGlenn Viklund
3 -1inom xxxx:s jurisdiktionNils Andersson


Discussion entries: 1





  

Answers


15 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): -1
inom xxxx:s jurisdiktion


Explanation:
Beror på vilket sorts territorium
som avses. Ge mig land/territorium
så kan jag göra bättre ifrån mig.

Nils Andersson
nils@codeart.com

"Andersson" inom "proz"

Nils Andersson
United States
PRO pts in pair: 35

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
disagree  Mats Wiman: Jusrisdiktion utövas av myyndigheter och stater, inte av företag!
1 day 3 mins
  -> Sure, the EXERCISE of jurisdiction is made by states and authorities, but they are USED to define e.g. sales territories by private firms.

1 hr   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
verksamhetsområde


Explanation:
Jag tycker att det talas om att ingen annan leverantör får ha samma status inom det område som avtalet gäller.

Ev. bara område.

xxxAnjocity
PRO pts in pair: 11

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Mats Wiman: Absolut!
22 hrs

1 day 4 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
distrikt


Explanation:
I agentur (och sälj-) sammanhang är det vanligt att de här områdena benämns som distrikt. Beroende på verksamhet mm, kan detta variera från små (lokala) områden, till mycket stora. I vart fall så avses i din text att man har territoriell ensamrätt. Verksamhetsområde skulle jag inte använda, eftersom det begreppet ju också har en helt annan innebörd.


    Egen prof. erfarenhet
Glenn Viklund
Albania
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 2476
Grading comment
Distrikt får det bli. Tack!