KudoZ home » English to Swedish » Law/Patents

unauthorized access, unauthorized use insurance

Swedish translation: försäkring mot obehörig inloggning och användning

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:unauthorized access, unauthorized use insurance
Swedish translation:försäkring mot obehörig inloggning och användning
Entered by: xxxCATNIP

20:52 Jan 23, 2003
English to Swedish translations [PRO]
Law/Patents / Corporate Insurance
English term or phrase: unauthorized access, unauthorized use insurance
Many companies are underinsured in the information age:
• Under 13 percent have unauthorized access, unauthorized use insurance • Fewer than six percent have crisis communications insurance to cover public relations costs following e-disasters • Not even two percent have extortion and reward insurance to cover costs associated with cyber attacks
xxxCATNIP
Sweden
obehörigt intrång/ obehörig användning
Explanation:
brukar användas..nej några särskilda försäkringar i Sverige för detta har jag inte hört talas om, men det är väl antagligen bara en tidsfråga..
Selected response from:

Glenn Viklund
Albania
Grading comment
Jag valde slutligen att kombinera de båda svaren och skrev "försäkring mot obehörig inloggning och användning", men eftersom systemet inte tillåter att man belönar mer än en kollega får det bli så här. Förhoppningsvis jämnar det ut sig i slutändan...
3 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5(försäkring mot) otillåtet tillträde, otillåten användning
Hans-Bertil Karlsson
4obehörigt intrång/ obehörig användning
Glenn Viklund


Discussion entries: 1





  

Answers


10 mins   confidence: Answerer confidence 5/5
(försäkring mot) otillåtet tillträde, otillåten användning


Explanation:
otillåtet tillträde är alltså ej tillåten inloggning i nätverk eller tillträde till fristående datorer.

Man kanske kan skriva inloggning för det är ju så det ofta går till i praktiken.

Om det finns försäkringar ?? Troligen !! Om det handlar om personer inom företaget gäller väl den vanliga försäkringen mot bedrägeri / trolöshet och kommet angreppet utifrån är det väl stöld.

Fast man bör nog kontrollera villkoren för stöldförsäkringen. Likväl som man måste ha ordentliga lås på lokalen måste man nog ha rejäla skydd för sin data och nätverket i sig.

Intressant fråga faktiskt !!

Hans-Bertil Karlsson
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 5265

8 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
obehörigt intrång/ obehörig användning


Explanation:
brukar användas..nej några särskilda försäkringar i Sverige för detta har jag inte hört talas om, men det är väl antagligen bara en tidsfråga..

Glenn Viklund
Albania
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 2476
Grading comment
Jag valde slutligen att kombinera de båda svaren och skrev "försäkring mot obehörig inloggning och användning", men eftersom systemet inte tillåter att man belönar mer än en kollega får det bli så här. Förhoppningsvis jämnar det ut sig i slutändan...