KudoZ home » English to Swedish » Law/Patents

\

Swedish translation: Denna jurisdiktionsort är i vederbörligt rättsområde eftersom


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:Venue is proper in this judicial district, by virtue of
Swedish translation:Denna jurisdiktionsort är i vederbörligt rättsområde eftersom
Entered by: Sven Petersson

19:05 Oct 4, 2001
English to Swedish translations [Non-PRO]
Law/Patents
English term or phrase: \
In a legal document;

Venue is proper in this judicial district, by virtue of...
Dan
Denna jurisdiktionsort är i vederbörligt rättsområde eftersom ...
Explanation:
Implicit in answer.
Selected response from:

Sven Petersson
Sweden
Grading comment
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5Detta forum är behörigt inom detta rättsområde, i kraft av...
Mats Wiman
5Denna jurisdiktionsort är i vederbörligt rättsområde eftersom ...
Sven Petersson


Discussion entries: 1





  

Answers


2 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5
Denna jurisdiktionsort är i vederbörligt rättsområde eftersom ...


Explanation:
Implicit in answer.


    My geriatric brain.
Sven Petersson
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in EnglishEnglish
PRO pts in pair: 14134

1 day 19 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5
Detta forum är behörigt inom detta rättsområde, i kraft av...


Explanation:
NE om forum:
Forumreglerna utgår från ett allmänt forum (forum generale), där talan kan väckas i alla de fall där annat inte är särskilt stadgat. Allmänt forum i tvistemål är rätten på den ort där svaranden har sitt hemvist, dvs. är mantalsskriven (forum domicile), och i brottmål den ort där brottet förövats (forum delicti).
För de fall där dessa allmänna forumregler av någon anledning inte kan tillämpas anges ett antal subsidiära fora. Om i tvistemål svaranden saknar känt hemvist i Sverige kan han allmänt instämmas på den ort där han uppehåller sig (vagabondforum). Om det rör sig om en tvist om betalningsskyldighet kan han sökas där han har egendom (forum arresti) och vid tvist om lös egendom där denna befinner sig (forum rei sitae). Har tvisten sin grund i ett avtal är domstolen på den ort där det slöts behörig (forum contractus). Om det i ett brottmål är ovisst var brottet förövats kan åtal upptas till prövning på varje ort där det kan antas att det förövats, eller där den misstänkte gripits eller uppehåller sig (forum deprehensionis).
I vissa fall där förutsättningarna för att tillämpa den allmänna forumregeln föreligger har lagstiftaren ändå öppnat möjligheten att pröva målet vid annat konkurrerande forum. I tvistemål kan sålunda en näringsidkare alltid sökas där han bedriver sin affärsrörelse om tvisten uppkommit på grund av denna (forum negotii). Är det fråga om tvist om ett avtal kan svaranden instämmas på den ort där avtalet slöts om han befinner sig där och avtalet slöts under en varaktig vistelse där (forum contractus). Tvist i anslutning till förmyndarförvaltning och annan liknande förvaltning får väckas antingen där förmynderskapet är inskrivet eller där förvaltningen förts (forum administrationis).



    Native Swede+Nationalencyklopedin (Swe)
Mats Wiman
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 3482