KudoZ home » English to Swedish » Management

Life-Long Learning

Swedish translation: livslångt lärande


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:Life-Long Learning
Swedish translation:livslångt lärande
Entered by: C. Heljestrand

09:34 Feb 15, 2005
English to Swedish translations [PRO]
Bus/Financial - Management
English term or phrase: Life-Long Learning
Bruksanvisning till digitalkamera:

"As part of XXX's "Life-Long Learning" commitment to ongoing product support and education, continually-updated information is available on-line at the following sites:"
C. Heljestrand
Spain
livslångt lärande
Explanation:
brukar det bli
:-)

--------------------------------------------------
Note added at 1 hr 28 mins (2005-02-15 11:03:12 GMT)
--------------------------------------------------

\"livslångt lärande\" är visst en lånöversättning från engelska, men engelska är ju också närbesläktat med svenska ( och ännu mer med danska) så det slinker lätt ner för många :-(
Ev skulle man propagera för *livslärande* instället :-)
Selected response from:

Mario Marcolin
Sweden
Grading comment
Tack till alla som hjälpt till! Jag är dock helt inne på att vi måste "hitta på" ngn annan översättning för detta uttryck.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +9livslångt lärande
Mario Marcolin
4 +3livslångt lärande
Erik Hansson
4 +1livslångt lärande
Johanna Rebillon


Discussion entries: 4





  

Answers


1 min   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +3
life-long learning
livslångt lärande


Explanation:
kallas detta. Googla runt lite så hittar du en massa.


    Reference: http://www.skolliv.nu/93/93_larande_livslangt.html
Erik Hansson
Germany
Native speaker of: Native in SwedishSwedish

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Lena Samuelsson: varför har vi inte skapat ett svenskt begrepp istället för denna anglomani?
31 mins
  -> Tack! Ja, en bra fråga voffor det görs på ditta viset ;-)

agree  Bo Soderholm: Ingår i den vokabulär som brukar kallas "corporate bullshit", dvs. truismer som prsenteras som nyheter
53 mins
  -> Tack!

agree  Georgios Paraskevopoulos: Jag vet inte vem som svarade först. Sekunderna ska inte vara avgörande
4 hrs

2 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
life-long learning
livslångt lärande


Explanation:
Ett uttryck som användes mycket av min förra chef (rektor för universitetet, passande nog!).

Johanna Rebillon
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 7

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Lena Samuelsson: Suck!
31 mins

neutral  Bo Soderholm: En undran bara: Menade din rektor att det livslånga lärandet skulle ske på universitetet? I så fall blir det nog inte mycke´cash över till skola, vårt och omsorg
1 hr

1 min   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +9
life-long learning
livslångt lärande


Explanation:
brukar det bli
:-)

--------------------------------------------------
Note added at 1 hr 28 mins (2005-02-15 11:03:12 GMT)
--------------------------------------------------

\"livslångt lärande\" är visst en lånöversättning från engelska, men engelska är ju också närbesläktat med svenska ( och ännu mer med danska) så det slinker lätt ner för många :-(
Ev skulle man propagera för *livslärande* instället :-)

Mario Marcolin
Sweden
Works in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in EnglishEnglish
PRO pts in category: 36
Grading comment
Tack till alla som hjälpt till! Jag är dock helt inne på att vi måste "hitta på" ngn annan översättning för detta uttryck.

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Roger Arvidsson
7 mins
  -> Tack Roger

agree  Erik Hansson: Lite snabbare var du ;-) Det verkar som om KudoZ tar med sekunderna också, fastän endast minuterna visas .//Här sitter en som blir avundsjuk ;-) Väntar på DSL sedan 5 år tillbaka.
9 mins
  -> Tackar :-) ( men det är ockå att jag bytt ADSL från 0,5 Mbs till 2 Mbs)

agree  Lena Samuelsson: Fast man skulle lika gärna kunna säga "livslång kunskapsbildning", fast det gör man ju inte, tyvärr
28 mins
  -> Tack Lena:)

agree  Sven Petersson
32 mins
  -> Tack Sven!

agree  Inger Brandt
1 hr
  -> Tackar!

agree  EKM
1 hr
  -> Tack Mårten :)

agree  Mårten Sandberg: eller "livslångt kunskapslyft" kanske, Lena?:)
3 hrs
  -> Tack!

agree  Georgios Paraskevopoulos
4 hrs
  -> Tackar!

agree  Amelie Posse
14 hrs
  -> Tack Amelie :)