KudoZ home » English to Swedish » Marketing

Opportunity Manager

Swedish translation: affärsbevakare


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:Opportunity manager
Swedish translation:affärsbevakare
Entered by: Hans-Bertil Karlsson

20:56 Mar 16, 2002
English to Swedish translations [PRO]
Marketing
English term or phrase: Opportunity Manager
En person inom en försäljningsorganisation
Hans-Bertil Karlsson
Sweden
"affärsbevakare", "säljbevakare"
Explanation:
finns nog ingen direkt motsvarande term, troligen skulle en sådan befattning kallas "Opportunity Manager" på 'nysvenska'.
Ansvarar för att bevaka nya affärer (=säljtillfällen). Får kanske skrivas om, om nu ingen hittar något nyuppfunnet svenskt ord!
Selected response from:

Karl Erik Olofsson
Sweden
Grading comment
Tack alla !!

Det här funkar bäst in i det begränsade utrymme jag har i en powerpointfil

Hälsningar
Hans
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5chef framtidsområden
Tomas Nilsson
4PlaneringschefKatarina Bovin
4"affärsbevakare", "säljbevakare"
Karl Erik Olofsson


  

Answers


11 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
"affärsbevakare", "säljbevakare"


Explanation:
finns nog ingen direkt motsvarande term, troligen skulle en sådan befattning kallas "Opportunity Manager" på 'nysvenska'.
Ansvarar för att bevaka nya affärer (=säljtillfällen). Får kanske skrivas om, om nu ingen hittar något nyuppfunnet svenskt ord!

Karl Erik Olofsson
Sweden
Native speaker of: Swedish
PRO pts in pair: 60
Grading comment
Tack alla !!

Det här funkar bäst in i det begränsade utrymme jag har i en powerpointfil

Hälsningar
Hans

34 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
Planeringschef


Explanation:
Hittade följande på webben:

Evolve® Opportunity Manager automates your key front-end activities - from tracking new projects and business opportunities to budgeting, pricing, and capacity planning.

Visserligen är Opportunity Manager här ett program, men arbetsuppgifterna är kanske desamma.

p.s. vilken översättning du har gett dig in på :) en annan åker till Spanien i morgonbitti!

Vänligen,
Katarina

Katarina Bovin
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 93

1 hr   confidence: Answerer confidence 5/5
chef framtidsområden


Explanation:
'Opportunity manager' is a perfect example of a word that cannot be directly translated. However, I assume that it is a role geared towards developing new and exsisting contracts etc., and in this context I feel that 'chef framtidsområden' is very appropriate.

Tomas Nilsson
United Kingdom
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 68