KudoZ home » English to Swedish » Marketing

a true reflection of image

Swedish translation: framtoning


09:05 Jun 28, 2003
English to Swedish translations [PRO]
Marketing / hardware
English term or phrase: a true reflection of image
Ordlek om bildskärmar. Image som bild och som "rätt slags image om du är rätta sortens jättetuffa företagsledare". Jag har suttit och snickrat på den här ordleken ett tag nu, men får inte till det. Har ni förslag?
Anna Ryden
Italy
Swedish translation:framtoning
Explanation:
bilden med den rätta framtoningen
eller
den sanna bilden
rätt slags bild
bilden som speglar
en sann reflektion av image
framtoningen som reflekterar

Hoppas det ger någon inspiration -
annars ta ett vitt papper, kasta ner allt som kommer in i huvudet utan sållning förbehållslöst på detta, och gå och gör något HELT annat i 10 minuter, titta på papperet och DÄR har du det (någonstans). :-)




--------------------------------------------------
Note added at 2003-06-28 09:24:14 (GMT)
--------------------------------------------------

bild(skärm)en som ger den rätta framtoningen
Selected response from:

Anette Herbert
Grading comment
Hejsan Anette, tack för dina spån, några var ganska lika mina men till slut valde jag ditt sista förslag Bildskärm med Rätt Framtoning, om de tycker att det inte är tillräckligt subtilt får de hitta på nåt själva.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +2framtoning
Anette Herbert
4en sann/korrekt återgivning av bildenBo Soderholm


Discussion entries: 1





  

Answers


16 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +2
framtoning


Explanation:
bilden med den rätta framtoningen
eller
den sanna bilden
rätt slags bild
bilden som speglar
en sann reflektion av image
framtoningen som reflekterar

Hoppas det ger någon inspiration -
annars ta ett vitt papper, kasta ner allt som kommer in i huvudet utan sållning förbehållslöst på detta, och gå och gör något HELT annat i 10 minuter, titta på papperet och DÄR har du det (någonstans). :-)




--------------------------------------------------
Note added at 2003-06-28 09:24:14 (GMT)
--------------------------------------------------

bild(skärm)en som ger den rätta framtoningen

Anette Herbert
Native speaker of: Swedish
PRO pts in pair: 478
Grading comment
Hejsan Anette, tack för dina spån, några var ganska lika mina men till slut valde jag ditt sista förslag Bildskärm med Rätt Framtoning, om de tycker att det inte är tillräckligt subtilt får de hitta på nåt själva.

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Reino Havbrandt: återspegling är ett bra ord i sammanhanget, kanske även reflexion, spegling
28 mins

agree  Hans-Bertil Karlsson: framtoning + något vackert om pingvinen i fråga
8 hrs

40 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
en sann/korrekt återgivning av bilden


Explanation:
Jag tolkar det så att man vill övertyga en potentiell kund om att det han/hon ser på skärmen ligger så nära verkligheten som möjligt


    En alldeles egen spontan tolkning
Bo Soderholm
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 281