KudoZ home » English to Swedish » Marketing

VAR

Swedish translation: värdehöjande återförsäljare

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:VAR
Swedish translation:värdehöjande återförsäljare
Entered by: Hans-Bertil Karlsson

15:17 Jan 28, 2004
English to Swedish translations [PRO]
Marketing
English term or phrase: VAR
Communications
Channels:

Sales
Channels:
-VAR
-Direct Sales
Force
-Distributor
-Partner

Marketing
Channels:
-Advertising
-Promotions
-PR
-Telephone
-Internet
-Direct Mail

Service
Channels:
-Customer
support
-Customer
surveys
-Courtesy
calls
PMPtranslations
värdehöjande återförsäljare
Explanation:
Detta har diskuterats här förr, med ganska stor oenighet :-)

Vissa vill inte översätta det alls, men jag brukar använda ovanstående term.

Det betyder i praktiken att det är en återförsäljare som inte bara sätter en ny adresslapp på en låda och skickar vidare, utan som också erbjuder service och tjänster för produkten på ett eller annat sätt. Det kan också handla om återförsäljare som förädlar produkten på något sätt
Selected response from:

Hans-Bertil Karlsson
Sweden
Grading comment
Tack!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +2värdehöjande återförsäljare
Hans-Bertil Karlsson
5 +1Value Added Retailer
Jerker Thorell


  

Answers


4 mins   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +1
Value Added Retailer


Explanation:
dvs en återförsäljare med gynnad status. Uttrycket används även på svenska, särskilt inom IT-branschen.

Jerker Thorell
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 338

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  abborre
4 mins

9 mins   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +2
var
värdehöjande återförsäljare


Explanation:
Detta har diskuterats här förr, med ganska stor oenighet :-)

Vissa vill inte översätta det alls, men jag brukar använda ovanstående term.

Det betyder i praktiken att det är en återförsäljare som inte bara sätter en ny adresslapp på en låda och skickar vidare, utan som också erbjuder service och tjänster för produkten på ett eller annat sätt. Det kan också handla om återförsäljare som förädlar produkten på något sätt

Hans-Bertil Karlsson
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 5265
Grading comment
Tack!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Mario Marcolin
2 hrs
  -> Tack Mario

agree  Reino Havbrandt
18 hrs
  -> Tack Reino