KudoZ home » English to Swedish » Marketing

prosumer

Swedish translation: prosument


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:prosumer
Swedish translation:prosument

06:07 Oct 22, 2001
English to Swedish translations [PRO]
Marketing
English term or phrase: prosumer
Hej kära vänner! Här har ni något att sätta igång fantasin med!

Det handlar om digitalkameror, ett namn på det marknadssegment som innehåller både yrkesfotografer och avancerade amatörditon..

Jag MÅSTE översätta detta, den facktidning jag jobbar åt tillåter inga amerikaniseringar.
Hans-Bertil Karlsson
Sweden
prosument
Explanation:
Som "motsats" till consumer och konsument... Vilt förslag!
Selected response from:

Linda Joelsson
Sweden
Grading comment
Tack Linda

Vad har du och Sven för "brainstorm" ??? :-)

// Hans B Karlsson
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +3prosument
Linda Joelsson
4proffskonsument
Erika Lundgren
4Proffsument
Ingrid Abramson


  

Answers


14 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +3
prosument


Explanation:
Som "motsats" till consumer och konsument... Vilt förslag!

Linda Joelsson
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 186
Grading comment
Tack Linda

Vad har du och Sven för "brainstorm" ??? :-)

// Hans B Karlsson

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Sven Petersson: And a beautiful brain it is! May "prosument" make SAO in your lifetime!
4 mins
  -> Tack o tack...

agree  Peter Johansson
1 hr
  -> Tack!

agree  Glenn Viklund: briljant i sin fiffighet!
1 hr
  -> Bugar å tackar!

18 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
Proffsument


Explanation:
Det är kanske en viss amerikanisering, men man kan försvara det med att det är en sammandragning av två svenska ord, på samma sätt som den engelska termen, d.v.s. proffs och konsument.

Ingrid Abramson
Native speaker of: Swedish
PRO pts in pair: 338

1 hr   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
proffskonsument


Explanation:
Varför inte helt enkelt göra ett sammansatt ord av det? Det är ju ändå det vanligaste i svenskan, och då blir det mer lättförståeligt.

Erika Lundgren
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 208