KudoZ home » English to Swedish » Marketing / Market Research

merchandising

Swedish translation: merchandising


19:59 Jun 30, 2004
English to Swedish translations [PRO]
Bus/Financial - Marketing / Market Research
English term or phrase: merchandising
The estimated cost does not include merchandising or discounts.

Det verkar vara fråga om nån slags rabatt men har aldrig hört annat än handelsvaror för detta. Är det nån som har nån idé?
Terese Whitty
United States
Swedish translation:merchandising
Explanation:
JURIDISKA FAKULTETEN vid Lunds universitet Åsa Malmborg Några juridiska och strategiska aspekter på merchandising

www.jur.lu.se/.../Examensarbeten.nsf/0/ D366A27AFB53CD92C1256DF90063AEFC/$File/exam.pdf?OpenElement -

Merchandising är en marknadsföringsform av immateriella rättigheter, där den ursprungliga rättigheten används till annat än den ursprungliga t.ex. att sälja varor med en känd figur på. Den engelska betydelsen av ordet ”mer-chandising” sammanfattar begreppet bra. Merchandising kan betyda handel med varor men också marknadsföring av dem. Trots den stora mängd mer-chandi-singprodukter, som finns på marknaden, finns det inte mycket skrivet på svenska om feno-menet. Syftet med det här examensarbetet är att försöka belysa ämnet såväl ur en ju-ridisk som ur en mer strategisk syn-punkt.

Merchandising spänner över flera rättsområden och rör inte bara imma-terial-rätten. Immaterialrätten ger främst skydd mot intrång av tredje man. Kravet är, att det finns ett visst mått av identitet mellan den snyltande pro-dukten och rättigheten. Det finns även krav på en klar identitet mellan merchandi-singprodukten och den ursprungliga rättigheten. Vid kon-flikter mellan två avtalskontrahenter vid ett licensavtal ger immaterialrätten sämre skydd även om det går att stämma licenstagare, om han går utanför de rättigheter, som li-censavtalet ger honom. Marknadsföringsrätten har visat sig vara ett effek-tivt sätt att få stopp på andra näringsidkare, som snyltar på merchandising-kon-cept. Konkurrens-rätten kan ställa till problemen eftersom stora avtal kan komma att träffas av konkurrensrättens regler. Exklusiva avtalsklau-suler kan också träffas av konkurrensrättens regler, eftersom de kan verka marknads-uppdelande.


Selected response from:

hirselina
Grading comment
Tack! Det var ju enkelt o bra!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5saluföringPMPtranslations
3merchandisinghirselina


  

Answers


9 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
merchandising


Explanation:
JURIDISKA FAKULTETEN vid Lunds universitet Åsa Malmborg Några juridiska och strategiska aspekter på merchandising

www.jur.lu.se/.../Examensarbeten.nsf/0/ D366A27AFB53CD92C1256DF90063AEFC/$File/exam.pdf?OpenElement -

Merchandising är en marknadsföringsform av immateriella rättigheter, där den ursprungliga rättigheten används till annat än den ursprungliga t.ex. att sälja varor med en känd figur på. Den engelska betydelsen av ordet ”mer-chandising” sammanfattar begreppet bra. Merchandising kan betyda handel med varor men också marknadsföring av dem. Trots den stora mängd mer-chandi-singprodukter, som finns på marknaden, finns det inte mycket skrivet på svenska om feno-menet. Syftet med det här examensarbetet är att försöka belysa ämnet såväl ur en ju-ridisk som ur en mer strategisk syn-punkt.

Merchandising spänner över flera rättsområden och rör inte bara imma-terial-rätten. Immaterialrätten ger främst skydd mot intrång av tredje man. Kravet är, att det finns ett visst mått av identitet mellan den snyltande pro-dukten och rättigheten. Det finns även krav på en klar identitet mellan merchandi-singprodukten och den ursprungliga rättigheten. Vid kon-flikter mellan två avtalskontrahenter vid ett licensavtal ger immaterialrätten sämre skydd även om det går att stämma licenstagare, om han går utanför de rättigheter, som li-censavtalet ger honom. Marknadsföringsrätten har visat sig vara ett effek-tivt sätt att få stopp på andra näringsidkare, som snyltar på merchandising-kon-cept. Konkurrens-rätten kan ställa till problemen eftersom stora avtal kan komma att träffas av konkurrensrättens regler. Exklusiva avtalsklau-suler kan också träffas av konkurrensrättens regler, eftersom de kan verka marknads-uppdelande.




hirselina
Native speaker of: Native in FrenchFrench, Native in DutchDutch
PRO pts in category: 4
Grading comment
Tack! Det var ju enkelt o bra!

18 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5
saluföring


Explanation:
"Den uppskattade kostnaden inkluderar inte saluföring och rabatter."

D.v.s. Uppskattningen innefattar inte kostnader som uppkommer när varan saluförs (utbjuds till försäljning).

PMPtranslations
Specializes in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 8