KudoZ home » English to Swedish » Mathematics & Statistics

logistic curve

Swedish translation: logistisk tillväxtkurva


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:logistic curve
Swedish translation:logistisk tillväxtkurva
Entered by: Rasmus Carlsson

19:43 Nov 11, 2003
English to Swedish translations [PRO]
Science - Mathematics & Statistics / Mathematics
English term or phrase: logistic curve
Vad kallas detta matematiska begrepp på svenska? Här finns en engelsk beskrivning:
http://astro.temple.edu/~dhill001/logistic/logistic.html

Min text lyder:
"A 5-parameter logistic curve is used to model the logarithm of X as a function of the virus log concentration."
Rasmus Carlsson
Sweden
logistisk kurva
Explanation:
... Vilken kurva (I resp. II) bör tillhöra predatorn respektive bytet? ... Logistisk
tillväxt ger upphov till en sigmoid (s-formad) tillväxtkurva. ...
www.inv.his.se/kurser/ek/ekb20/Tenta020527.doc

logistisk kurve på danska enl eurodictautom
Selected response from:

Lisa Lloyd
Grading comment
Jag lade till "tillväxt", som stärker begreppet; tack Lisa och Mårten!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3 +2logistisk kurva
Lisa Lloyd
4logistisk regressionmyrwad
3logaritmisk kurva
Gorel Bylund
1Text från NE angående "logistisk tillväxt" - stöd till LisaEKM


  

Answers


7 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +2
logistisk kurva


Explanation:
... Vilken kurva (I resp. II) bör tillhöra predatorn respektive bytet? ... Logistisk
tillväxt ger upphov till en sigmoid (s-formad) tillväxtkurva. ...
www.inv.his.se/kurser/ek/ekb20/Tenta020527.doc

logistisk kurve på danska enl eurodictautom


    Reference: http://europa.eu.int/eurodicautom/Controller
Lisa Lloyd
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 16
Grading comment
Jag lade till "tillväxt", som stärker begreppet; tack Lisa och Mårten!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Petra Johansson
1 hr

neutral  Gorel Bylund: När jag läste matte fanns i8nte det h
1 hr

agree  EKM
17 hrs

1 hr   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
logaritmisk kurva


Explanation:
...kanske? Vad jag hade tänkt säga i mitt tidigare svar var detta: Jag har aldrig hört talas om begreppet logistik under matematikstudier, däremot inom vardagslivet.
Kan det möjligen här handla om en logaritmisk kurva?

Gorel Bylund
Sweden
Works in field
Native speaker of: Swedish
Grading comment
Nix. En logaritmisk kurva utvecklar sig exponentiellt i all oändlighet, men denna är S-formad (sigmoid). Tack ändå :-)
The asker has declined this answer
Comment: Nix. En logaritmisk kurva utvecklar sig exponentiellt i all oändlighet, men denna är S-formad (sigmoid). Tack ändå :-)

15 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
logistisk regression


Explanation:
Detta är tydligen en allt oftare använd metod för statistisk analys. 334 träffar på Google.

myrwad
Sweden
Works in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 8

17 hrs   confidence: Answerer confidence 1/5Answerer confidence 1/5
Text från NE angående "logistisk tillväxt" - stöd till Lisa


Explanation:
LOGISTISK TILLVÄXT, inom teorin för populationsdynamik förhållandet att individernas möjlighet att förverkliga sin maximala kapacitet att producera avkomma försämras alltmer ju större populationen blir, varvid populationens tillväxthastighet avtar. P.g.a. att ett stort individantal svarar mot liten tillväxthastighet och vice versa sägs populationens dynamik vara reglerad genom negativt täthetsberoende. En viktig konsekvens av detta är att det finns en maximal populationsstorlek vid vilken tillväxthastigheten blir noll; populationen har då nått den storlek som svarar mot den aktuella miljöns bärförmåga. Jfr Nfortplantningsstrategi.
Vanligen formuleras logistisk tillväxt matematiskt som en icke-linjär differentialekvation
J
där N är populationsstorleken, r den tillväxthastighet per capita som gäller när populationens tillväxt inte hämmas av täthetsberoende faktorer och K miljöns bärförmåga. En population som tillväxer i enlighet med denna ekvation kommer att bilda en s.k. sigmoid kurva när populationsstorleken avsätts mot tiden (se bild). Den maximala tillväxthastigheten inträffar när populationsstorleken är hälften av miljöns bärförmåga. Den teoretiskt största avkastningen genom bl.a. fiske och jakt erhålls således om man håller populationen vid miljöns halva bärförmåga och tillgodogör sig, "skördar", hela populationstillväxten.
Torbjörn Fagerström

- Nationalencyklopedin


--------------------------------------------------
Note added at 2003-11-12 16:21:50 (GMT)
--------------------------------------------------

Det här fenomenet som beskrivs, betecknade min lärare i Naturkunskap på gymnasiet som en \"S-kurva\", vilket nog är en lite friare benämning på fenomenet \"sigmoid kurva\". Din egen referens beskriver ju vad jag förstår populationsutvecklingen hos virus, alltså borde Lisas alternativ vara det som stämmer.

EKM
Sweden
Works in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish