KudoZ home » English to Swedish » Mechanics / Mech Engineering

mean weighed square acceleration value

Swedish translation: effektivvärde för acceleration


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:mean weighed square acceleration value
Swedish translation:effektivvärde för acceleration
Entered by: Thomas Johansson

03:42 May 23, 2005
English to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering - Mechanics / Mech Engineering
English term or phrase: mean weighed square acceleration value
Bruksanvisning till cirkelsåg. Jag är framförallt osäker på innebörden av “square” i sammanhanget.
------
Ancoustic and vibration
...
Mean weighed square acceleration value = 2.419 m/s²
Acoustic pressure level = GGG dB(A)
Acoustic power level = HHH dB(A)
------
Thomas Johansson
Peru
accelerationens kvadratiska medelvärde
Explanation:
Försvara ärans och hjältarnas språk!
See "RMS" in reference!
Selected response from:

Sven Petersson
Sweden
Grading comment
Tack allihopa!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +1accelerationens kvadratiska medelvärde
Sven Petersson
5RMS-värde för accelerationenasptech


  

Answers


2 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5
RMS-värde för accelerationen


Explanation:
Lite kryptiskt uttryckt, men det kan knappast vara något annat som avses. RMS = root mean square = kvadratroten ur medelvärdet av kvadraten, ett slags "effektivvärde".

De andra uttrycken betyder "ljudtrycksnivå" och "ljudeffektnivå".

asptech
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 130

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Sven Petersson: Varför svengelska?
1 hr
  -> Vadå svengelska? Om du menar RMS så är det vedertaget över hela världen.

3 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +1
accelerationens kvadratiska medelvärde


Explanation:
Försvara ärans och hjältarnas språk!
See "RMS" in reference!


    Reference: http://www.sm.luth.se/~johanb/bilder/Mat.OL98.PDF
Sven Petersson
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in EnglishEnglish
PRO pts in category: 892
Grading comment
Tack allihopa!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  asptech: Vad är ett kvadratiskt medelvärde? Kvadraten på medelvärdet eller medelvärdet av kvadraten?
45 mins
  -> Roten ur medelvärdet på kvadraterna.